Sammendrag
Manglende kunnskaper fra grunnskolen framstår som den viktigste faktoren for
ikke å gjennomføre videregående opplæring med studie- eller yrkeskompetanse.
Elever som ikke lykkes faglig i grunnskolen og dermed får faglige problemer i
videregående, har også gjerne sosiale og personlige erfaringer som bidrar til
at videre skolegang kan bli vanskelig. En av tre lykkes ikke i norsk
videregående opplæring. Sannsynligheten for frafall finner en særlig i
overgangsfasene mellom de ulike delene av opplæringa. Mange slutter det første
året i videregående skole. Årsaken til det er gjerne feilvalg, at en ikke kom
inn på det en ønsket eller at utdanningsprogrammet ikke var som forventet
(Hernes 2010, Markussen 2008, Wollscheid 2010).
Danmark har lenge hatt et frivillig skoleår etter grunnskolen, et 10 skoleår,
som her ville tilsvart et 11.år. Rundt halvparten av elevene velger et
frivillig 10.år i Danmark. Målet for disse elevene er å forbedre seg faglig,
utvikle seg personlig og sosialt samt å bli mer bevisst på hvilken videre
utdanning de ønsker. Denne rapporten bygger i hovedsak på de erfaringer som
er gjort i Danmark, målt gjennom kvantitative og kvalitative undersøkelser,
spørreskjema og gruppeintervjuer av lærere og elever. Rapporten har til
hensikt å finne ut hvilke elever som velger et frivillig 10. skoleår, hvordan
er elevenes faglige og sosiale utvikling, hva er det som kjennetegner det
pedagogiske innholdet og hvilke erfaringer har elever og lærere med dette
tilbudet.
I den kvantitative undersøkelsen som er gjennomført blant 10.klasseelever i
Danmark, er resultatene i hovedsak sammenlignet med elever i 9.klasse med
samme faglige nivå. Det kvantitative materiale viser at elevene i 10. klasse
skårer bedre enn 9.klasseelevene på alle områder, men det er ikke like stor
forbedring på alt. De har en positiv faglig utvikling i de sentrale fagene
dansk, matematikk og engelsk, og særlig gjelder dette for guttene. Det er en
klar forbedring i motivasjon og arbeidsinnsats, og omfanget av
adferdsproblemer er klart redusert i forhold til 9.klasse. Den kvantitative
undersøkelsen viste også at elevene i 10.klasse er mindre utsatt for mobbing
og trives bedre på skolen.
Intervjuene av elever og lærere bekrefter de kvantitative resultatene, og viser
høy grad av sammenfall mellom lærere og elever når det gjelder erfaringer fra
det frivillige 10.skoleår. Lærerne stiller krav til elevene både sosialt og
faglig, og både elever og lærere mener at valg av temalinjer bygde på egne
interesser, og det å kunne velge bort noe var positivt for all læring som
foregikk. Begge grupper framhever fraværet av mobbing og det at elevene blir
godtatt som de er, som særlig positivt. Både lærere og elever er enige om at
et 10.klassetilbud må være på et annet sted enn der elevene har gått på skole
tidligere. Dette gir både et fysisk og et sosialt miljøskifte.
Med de erfaringene Danmark har med et frivillig 10. skoleår konkluderer denne
rapporten med at det er verdt å vurdere mulighetene for et tilsvarende tilbud
i Norge. Et frivillig 11. skoleår bygd på bestemte premisser kan bidra til at
flere elever får studie- eller yrkeskompetanse gjennom videregående opplæring.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Manglende kunnskaper fra grunnskolen framstår som den viktigste faktoren for
ikke å gjennomføre videregående opplæring med studie- eller yrkeskompetanse.
Elever som ikke lykkes faglig i grunnskolen og dermed får faglige problemer i
videregående, har også gjerne sosiale og personlige erfaringer som bidrar til
at videre skolegang kan bli vanskelig. En av tre lykkes ikke i norsk
videregående opplæring. Sannsynligheten for frafall finner en særlig i
overgangsfasene mellom de ulike delene av opplæringa. Mange slutter det første
året i videregående skole. Årsaken til det er gjerne feilvalg, at en ikke kom
inn på det en ønsket eller at utdanningsprogrammet ikke var som forventet
(Hernes 2010, Markussen 2008, Wollscheid 2010).
Danmark har lenge hatt et frivillig skoleår etter grunnskolen, et 10 skoleår,
som her ville tilsvart et 11.år. Rundt halvparten av elevene velger et
frivillig 10.år i Danmark. Målet for disse elevene er å forbedre seg faglig,
utvikle seg personlig og sosialt samt å bli mer bevisst på hvilken videre
utdanning de ønsker. Denne rapporten bygger i hovedsak på de erfaringer som
er gjort i Danmark, målt gjennom kvantitative og kvalitative undersøkelser,
spørreskjema og gruppeintervjuer av lærere og elever. Rapporten har til
hensikt å finne ut hvilke elever som velger et frivillig 10. skoleår, hvordan
er elevenes faglige og sosiale utvikling, hva er det som kjennetegner det
pedagogiske innholdet og hvilke erfaringer har elever og lærere med dette
tilbudet.
I den kvantitative undersøkelsen som er gjennomført blant 10.klasseelever i
Danmark, er resultatene i hovedsak sammenlignet med elever i 9.klasse med
samme faglige nivå. Det kvantitative materiale viser at elevene i 10. klasse
skårer bedre enn 9.klasseelevene på alle områder, men det er ikke like stor
forbedring på alt. De har en positiv faglig utvikling i de sentrale fagene
dansk, matematikk og engelsk, og særlig gjelder dette for guttene. Det er en
klar forbedring i motivasjon og arbeidsinnsats, og omfanget av
adferdsproblemer er klart redusert i forhold til 9.klasse. Den kvantitative
undersøkelsen viste også at elevene i 10.klasse er mindre utsatt for mobbing
og trives bedre på skolen.
Intervjuene av elever og lærere bekrefter de kvantitative resultatene, og viser
høy grad av sammenfall mellom lærere og elever når det gjelder erfaringer fra
det frivillige 10.skoleår. Lærerne stiller krav til elevene både sosialt og
faglig, og både elever og lærere mener at valg av temalinjer bygde på egne
interesser, og det å kunne velge bort noe var positivt for all læring som
foregikk. Begge grupper framhever fraværet av mobbing og det at elevene blir
godtatt som de er, som særlig positivt. Både lærere og elever er enige om at
et 10.klassetilbud må være på et annet sted enn der elevene har gått på skole
tidligere. Dette gir både et fysisk og et sosialt miljøskifte.
Med de erfaringene Danmark har med et frivillig 10. skoleår konkluderer denne
rapporten med at det er verdt å vurdere mulighetene for et tilsvarende tilbud
i Norge. Et frivillig 11. skoleår bygd på bestemte premisser kan bidra til at
flere elever får studie- eller yrkeskompetanse gjennom videregående opplæring.
Vis fullstendig beskrivelse