Cristin-prosjekt-ID: 404670
Sist endret: 18. november 2013, 12:52

Cristin-prosjekt-ID: 404670
Sist endret: 18. november 2013, 12:52
Prosjekt

Hypertekst på ungdomstrinnet

prosjektleder

Lars Anders Kulbrandstad
ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Språkvitenskapelige fag

Emneord

Bruk • Skrivepedagogikk • Hypertekst

Tidsramme

Avsluttet
Start: 28. oktober 1998 Slutt: 31. desember 1999

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hypertekst på ungdomstrinnet

Sammendrag

Hovedmålet med prosjektet er å utvikle lærerutdanningens og grunnskolens faglige og didaktiske kompetanse når det gjelder hypertekster så vel i et praktisk som i et analytisk perspektiv. En flerfaglig gruppe av lærere og forskere ved Avdeling for lærerutdanning samarbeider med to lærere på en ungdomskole. Elevene i prosjektet går i 9. klasse og skal i løpet av prosjektet bl.a. få praktisk opplæring i utforming av hypertekster, teoretisk kunnskap om fenomenet hypertekst og hjelp til å utvikle bevissthet om hvordan slike tekster kan brukes til forskjellige formål. I siste fase av prosjektet skal elevene lage hypertekstpresentasjoner av et faglig prosjektarbeid. Underveis i prosjektet vil elevenes "lesing" av hypertekster bli studert. Det samme gjelder utviklingen av bevissthet hos elevene både som brukere og produsenter av hyptertekster.

Vitenskapelig sammendrag

Hovedmålet med prosjektet er å utvikle lærerutdanningens og grunnskolens faglige og didaktiske kompetanse når det gjelder hypertekster så vel i et praktisk som i et analytisk perspektiv. En flerfaglig gruppe av lærere og forskere ved Avdeling for lærerutdanning samarbeider med to lærere på en ungdomskole. Elevene i prosjektet går i 9. klasse og skal i løpet av prosjektet bl.a. få praktisk opplæring i utforming av hypertekster, teoretisk kunnskap om fenomenet hypertekst og hjelp til å utvikle bevissthet om hvordan slike tekster kan brukes til forskjellige formål. I siste fase av prosjektet skal elevene lage hypertekstpresentasjoner av et faglig prosjektarbeid. Underveis i prosjektet vil elevenes "lesing" av hypertekster bli studert. Det samme gjelder utviklingen av bevissthet hos elevene både som brukere og produsenter av hyptertekster.

Tittel

Working with Hypertext in Lower Secondary

prosjektdeltakere

prosjektleder

Lars Anders Kulbrandstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Svein Foss

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskolen i Innlandet
Aktiv cristin-person

Klaus Jøran Tollan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskolen i Innlandet

Lars Harald Austnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for kunstfag og kulturstudier ved Høgskolen i Innlandet
Aktiv cristin-person

Lise Iversen Kulbrandstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet
1 - 5 av 5

Resultater Resultater

On becoming good readers - points of view from young adolescents in the digital age.

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2002, ?. HINNVitenskapelig artikkel

Å bli gode lesere på papir og skjerm - didaktiske utfordringer i en digital tid.

Kulbrandstad, Lise Iversen. 2001, Høgskolen i Hedmark. HINNVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Skjermestetikk : rapport fra prosjektet "Hypertekst på ungdomstrinnet".

Austnes, Lars. 2001, Høgskolen i Hedmark. HINNVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Bare øve seg? Om det å bli en god leser på papir og skjerm.

2001, Norsk på ungdomstrinnet. Vitenskapelig foredrag

Informasjonsinnhenting og opphavsrett - vurdering av elevenes hjemmesider.

Tollan, Klaus Jøran. 2001, Høgskolen i Hedmark. HINNVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »