Cristin-prosjekt-ID: 404712
Sist endret: 22. oktober 2013, 14:16

Cristin-prosjekt-ID: 404712
Sist endret: 22. oktober 2013, 14:16
Prosjekt

Hva teller som tekstkvalitet slik denne kommer til uttrykk i sensorenes notater på standariserte vurderingsskjemaer?

prosjektleder

Harald Nilsen
ved Nord universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Nord universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Anvendt språkvitenskap • Allmennpedagogikk • Fagdidaktikk

Emneord

Norsk • Vurdering

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2000 Slutt: 15. oktober 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hva teller som tekstkvalitet slik denne kommer til uttrykk i sensorenes notater på standariserte vurderingsskjemaer?

Sammendrag

Dette er et delprosjekt under det nasjonale KAL -prosjektet. (Kvalitetsssikring av læringsutbytte i norsk skriftlig). Grunnforutsetning er at sensorenes notater er valide i forståelsen at de utsier noe grunnleggende om tekstkvaliteter. Arbeidshypoteseer at sammenstilling og analyse av eksamensresultat og tilhørende sensorutsagn, må kunne gi til svar at det til kategoriene ”Svake”, ”Middels gode” og ”Gode” tekster svarer tekstkvaliteter som kan presenteres i overordnete, signifikante attributter og/eller mangler. Problemstillingen vil bli belyst ved nærlesning og analyse av et underutvalg på 171 eksamensbesvarelser og tilhørende 855 vurderingsskjemaer, d.v.s. 5 sensorer på hver besvarelse. Besvarelsene er fra årene 1998 –99 – 00 og 01, og er valgtut etter prinsipp som sorterer dem i følgende kategorier: ”Svake” tekster: karakterene LG/NG (2/1) n=42; ”Middels gode”: G (4/3) n= 45; ”Gode”: M/S (6/5) n= 40; ”Sprik”-tekster: n=44(kategorien ”Sprik” er tekster der det har vært stor uenighet mellom sensorer). Sensorenes notater er gitt på skjemaer som forutsetter kriteriebasert karaktersetting etter følgende hovedkriterier: Kommunikasjonsnivå; Innhold; Tekststruktur; Språk/Formell ferdighet; Helhetsvurdering.Dersom arbeidshypotesen helt eller delvis innfris og markedsføres i en sluttrapport, representerer det kunnskap som må kunne få betydning både for skrivedidaktikk generelt, og for evalueringspraksiser spesielt.Mitt delprosjekt er beskrevet i Årsrapporten til KUF som ”Delprosjekt innen KALs område 4, Diskursunivers, hovedansvarlig førsteamanuensis, dr. Harald Nilsen, Høgskolen i Nesna, hn@hinesna.no ”., og i KALs konferanserapport fra konferansen i Trondheim, sept. 2002, pkt. 6, Del 2 ”Norsksensuren som kvalitetsvurdering.” utkommer førstpå nyåret 2003.

Vitenskapelig sammendrag

Dette er et delprosjekt under det nasjonale KAL -prosjektet. (Kvalitetsssikring av læringsutbytte i norsk skriftlig). Grunnforutsetning er at sensorenes notater er valide i forståelsen at de utsier noe grunnleggende om tekstkvaliteter. Arbeidshypoteseer at sammenstilling og analyse av eksamensresultat og tilhørende sensorutsagn, må kunne gi til svar at det til kategoriene ”Svake”, ”Middels gode” og ”Gode” tekster svarer tekstkvaliteter som kan presenteres i overordnete, signifikante attributter og/eller mangler. Problemstillingen vil bli belyst ved nærlesning og analyse av et underutvalg på 171 eksamensbesvarelser og tilhørende 855 vurderingsskjemaer, d.v.s. 5 sensorer på hver besvarelse. Besvarelsene er fra årene 1998 –99 – 00 og 01, og er valgtut etter prinsipp som sorterer dem i følgende kategorier: ”Svake” tekster: karakterene LG/NG (2/1) n=42; ”Middels gode”: G (4/3) n= 45; ”Gode”: M/S (6/5) n= 40; ”Sprik”-tekster: n=44(kategorien ”Sprik” er tekster der det har vært stor uenighet mellom sensorer). Sensorenes notater er gitt på skjemaer som forutsetter kriteriebasert karaktersetting etter følgende hovedkriterier: Kommunikasjonsnivå; Innhold; Tekststruktur; Språk/Formell ferdighet; Helhetsvurdering.Dersom arbeidshypotesen helt eller delvis innfris og markedsføres i en sluttrapport, representerer det kunnskap som må kunne få betydning både for skrivedidaktikk generelt, og for evalueringspraksiser spesielt.Mitt delprosjekt er beskrevet i Årsrapporten til KUF som ”Delprosjekt innen KALs område 4, Diskursunivers, hovedansvarlig førsteamanuensis, dr. Harald Nilsen, Høgskolen i Nesna, hn@hinesna.no ”., og i KALs konferanserapport fra konferansen i Trondheim, sept. 2002, pkt. 6, Del 2 ”Norsksensuren som kvalitetsvurdering.” utkommer førstpå nyåret 2003.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Harald Nilsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Nord universitet
1 - 1 av 1