Sammendrag
Dette er et delprosjekt under det nasjonale KAL -prosjektet. (Kvalitetsssikring
av læringsutbytte i norsk skriftlig). Grunnforutsetning er at sensorenes
notater er valide i forståelsen at de utsier noe grunnleggende om
tekstkvaliteter. Arbeidshypoteseer at sammenstilling og analyse av
eksamensresultat og tilhørende sensorutsagn, må kunne gi til svar at det til
kategoriene ”Svake”, ”Middels gode” og ”Gode” tekster svarer tekstkvaliteter
som kan presenteres i overordnete, signifikante attributter og/eller mangler.
Problemstillingen vil bli belyst ved nærlesning og analyse av et underutvalg
på 171 eksamensbesvarelser og tilhørende 855 vurderingsskjemaer, d.v.s. 5
sensorer på hver besvarelse. Besvarelsene er fra årene 1998 –99 – 00 og 01, og
er valgtut etter prinsipp som sorterer dem i følgende kategorier: ”Svake”
tekster: karakterene LG/NG (2/1) n=42; ”Middels gode”: G (4/3) n= 45; ”Gode”:
M/S (6/5) n= 40; ”Sprik”-tekster: n=44(kategorien ”Sprik” er tekster der det
har vært stor uenighet mellom sensorer). Sensorenes notater er gitt på
skjemaer som forutsetter kriteriebasert karaktersetting etter følgende
hovedkriterier: Kommunikasjonsnivå; Innhold; Tekststruktur; Språk/Formell
ferdighet; Helhetsvurdering.Dersom arbeidshypotesen helt eller delvis innfris
og markedsføres i en sluttrapport, representerer det kunnskap som må kunne få
betydning både for skrivedidaktikk generelt, og for evalueringspraksiser
spesielt.Mitt delprosjekt er beskrevet i Årsrapporten til KUF som ”Delprosjekt
innen KALs område 4, Diskursunivers, hovedansvarlig førsteamanuensis, dr.
Harald Nilsen, Høgskolen i Nesna, hn@hinesna.no ”., og i KALs
konferanserapport fra konferansen i Trondheim, sept. 2002, pkt. 6, Del 2
”Norsksensuren som kvalitetsvurdering.” utkommer førstpå nyåret 2003.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Dette er et delprosjekt under det nasjonale KAL -prosjektet. (Kvalitetsssikring
av læringsutbytte i norsk skriftlig). Grunnforutsetning er at sensorenes
notater er valide i forståelsen at de utsier noe grunnleggende om
tekstkvaliteter. Arbeidshypoteseer at sammenstilling og analyse av
eksamensresultat og tilhørende sensorutsagn, må kunne gi til svar at det til
kategoriene ”Svake”, ”Middels gode” og ”Gode” tekster svarer tekstkvaliteter
som kan presenteres i overordnete, signifikante attributter og/eller mangler.
Problemstillingen vil bli belyst ved nærlesning og analyse av et underutvalg
på 171 eksamensbesvarelser og tilhørende 855 vurderingsskjemaer, d.v.s. 5
sensorer på hver besvarelse. Besvarelsene er fra årene 1998 –99 – 00 og 01, og
er valgtut etter prinsipp som sorterer dem i følgende kategorier: ”Svake”
tekster: karakterene LG/NG (2/1) n=42; ”Middels gode”: G (4/3) n= 45; ”Gode”:
M/S (6/5) n= 40; ”Sprik”-tekster: n=44(kategorien ”Sprik” er tekster der det
har vært stor uenighet mellom sensorer). Sensorenes notater er gitt på
skjemaer som forutsetter kriteriebasert karaktersetting etter følgende
hovedkriterier: Kommunikasjonsnivå; Innhold; Tekststruktur; Språk/Formell
ferdighet; Helhetsvurdering.Dersom arbeidshypotesen helt eller delvis innfris
og markedsføres i en sluttrapport, representerer det kunnskap som må kunne få
betydning både for skrivedidaktikk generelt, og for evalueringspraksiser
spesielt.Mitt delprosjekt er beskrevet i Årsrapporten til KUF som ”Delprosjekt
innen KALs område 4, Diskursunivers, hovedansvarlig førsteamanuensis, dr.
Harald Nilsen, Høgskolen i Nesna, hn@hinesna.no ”., og i KALs
konferanserapport fra konferansen i Trondheim, sept. 2002, pkt. 6, Del 2
”Norsksensuren som kvalitetsvurdering.” utkommer førstpå nyåret 2003.
Vis fullstendig beskrivelse