Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
405166
Sist endret:
18. januar 2011, 00:00
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
405166
Sist endret:
18. januar 2011, 00:00
Prosjekt
Pararende fortellinger blant elever med lese og/eller lesevansker
prosjektleder
prosjektleder
Ove Sandell
ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag
Emneord
Læring • Akkvisisjon
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
10. januar 2009
Slutt:
23. desember 2010
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Engelsk
Tittel
Pararende fortellinger blant elever med lese og/eller lesevansker
Sammendrag
Utforske fenomenet parerende fortellinger med utgangspunkt i intervjuer av 24 elever fra videregående skoler med lese og/eller lesevansker.
Vitenskapelig sammendrag
Utforske fenomenet parerende fortellinger med utgangspunkt i intervjuer av 24 elever fra videregående skoler med lese og/eller lesevansker.
Tittel
Counter-narratives among pupils with reading and/or writing difficulties
Sammendrag
The main issue in this article is to explore the phenomenon of master-narratives and counter-narratives based upon interviews of 24 pupils aged 16 to 20 about their school stories; school stories that all include some reading and/or writing difficulties. I define the phenomenon of counter-narratives as implicit or explicit lived and/or told stories which offer resistance to dominant cultural narratives. Counter-narratives give meaning towards something different that they parry or ward off. The concept points out a positional contrasting category. Counter-narratives exist in relation to dominant cultural narratives, but are not necessarily dichotomous entities. Counter-narratives seem always and at once to be in tension with dominant cultural narratives.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
The main issue in this article is to explore the phenomenon of master-narratives and counter-narratives based upon interviews of 24 pupils aged 16 to 20 about their school stories; school stories that all include some reading and/or writing difficulties. I define the phenomenon of counter-narratives as implicit or explicit lived and/or told stories which offer resistance to dominant cultural narratives. Counter-narratives give meaning towards something different that they parry or ward off. The concept points out a positional contrasting category. Counter-narratives exist in relation to dominant cultural narratives, but are not necessarily dichotomous entities. Counter-narratives seem always and at once to be in tension with dominant cultural narratives.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Ove Sandell
Prosjektleder
ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold
1
-
1
av
1