Sammendrag
Målet med prosjektet er å spre kunnskap om kreativ, pedagogisk og effektiv bruk
av automatiserte tester (også kalt flervalg/multiple choice). Prosjektgruppen
vil utvikle et kurs for lærere på 6 sp, og etablere et nasjonalt, webbasert
ressurssted.
Det er en stadig økende interesse for bruk av automatiserte tester i både
formativ og summativ vurdering. Tester kan bidra positivt med tanke på
effektivitet, gjenbruk, objektiv vurdering, umiddelbar tilbakemelding,
selvtesting, motivasjon i læreprosessen, kompetansekartlegging og
individtilpasning. LMS-systemene tilbyr etterhvert avanserte testverktøy.
Samtidig opplever mange det som vanskelig å lage tester, spørsmål og opplegg
av høy kvalitet på en kreativ, god pedagogisk måte.
Det fins mange erfaringer, og vi ønsker å samle disse på et nasjonalt nettsted
som er åpent for alle. Nettstedet vil være basert på viktige teknologier som
for eksempel wiki, blogg, RSS og forum, og legge opp til erfaringsdeling og
brukerstyrt innhold. Det er viktig at et slikt nettsted får et godt og bredt
innhold, med eksempler, evalueringer, rapporter, demonstrasjoner og veiledere.
Det vil utarbeides en eksempelsamling av spørsmål (bank) fra ulike fagfelt og
på ulike nivåer i Blooms taksonomi.
I tillegg til erfaringer oppsamlet fra egen institusjon og utviklet lærestoff,
vil kursdeltakerne bidra med innhold gjennom obligatoriske øvingsarbeider i
kurset. Tanken er at nettstedet etter prosjektperioden skal være så rikt på
innhold, at nettstedet kan leve videre på egenhånd og vekke oppmerksomhet
nasjonalt.
Prosjektet benytter ekstern evaluator og en referansegruppe.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Målet med prosjektet er å spre kunnskap om kreativ, pedagogisk og effektiv bruk
av automatiserte tester (også kalt flervalg/multiple choice). Prosjektgruppen
vil utvikle et kurs for lærere på 6 sp, og etablere et nasjonalt, webbasert
ressurssted.
Det er en stadig økende interesse for bruk av automatiserte tester i både
formativ og summativ vurdering. Tester kan bidra positivt med tanke på
effektivitet, gjenbruk, objektiv vurdering, umiddelbar tilbakemelding,
selvtesting, motivasjon i læreprosessen, kompetansekartlegging og
individtilpasning. LMS-systemene tilbyr etterhvert avanserte testverktøy.
Samtidig opplever mange det som vanskelig å lage tester, spørsmål og opplegg
av høy kvalitet på en kreativ, god pedagogisk måte.
Det fins mange erfaringer, og vi ønsker å samle disse på et nasjonalt nettsted
som er åpent for alle. Nettstedet vil være basert på viktige teknologier som
for eksempel wiki, blogg, RSS og forum, og legge opp til erfaringsdeling og
brukerstyrt innhold. Det er viktig at et slikt nettsted får et godt og bredt
innhold, med eksempler, evalueringer, rapporter, demonstrasjoner og veiledere.
Det vil utarbeides en eksempelsamling av spørsmål (bank) fra ulike fagfelt og
på ulike nivåer i Blooms taksonomi.
I tillegg til erfaringer oppsamlet fra egen institusjon og utviklet lærestoff,
vil kursdeltakerne bidra med innhold gjennom obligatoriske øvingsarbeider i
kurset. Tanken er at nettstedet etter prosjektperioden skal være så rikt på
innhold, at nettstedet kan leve videre på egenhånd og vekke oppmerksomhet
nasjonalt.
Prosjektet benytter ekstern evaluator og en referansegruppe.
Vis fullstendig beskrivelse