Sammendrag
Prosjektets formål er gjensidig utveksling av kulturelle og
kunstneriske erfaringer. Dette innebærer læring og utvikling omkring et
dagsaktuelt dukke- og ungdomsteater i Mostar (UiM) og moderne
dramapedagogikk (HiS. Fase 1:Studenter og lærere fra
HiS drar til UiM Studenter og prosjektleder/lærer fra
HiS, avd.LU - drama skal: - planlegge, produsere og vurdere en
oppsøkende teaterforestilling for aldersgruppen 5 - 9 år,som er slik at den
både gir rom for fantasifulle opplevelser og bearbeiding av vanskelige
følelser - planlegge, gjennomføre og vurdere et dramapedagogisk
undervisningsopplegg til forestillingene oppleve profesjonelt
dukke- og ungdomsteater i Mostar - bli kjent med rammen og
mulighetene for pedagogisk drama/teater i Bosnia
- Gi studenter og lærere ved UiM en
grunnleggende innføring/undervisning i moderne pedagogisk
drama - sørge for å innhente data/dokumentasjon av
prosessen og opplegget Fase 2:Studenter og lærere fra UiM, ped.ac. kommer
til HiS for å: - oppleve og erfare hvordan dramaundervisning og
teaterproduksjon kan legges opp for å involvere deltakerne i størst mulig
grad - få en utvidet/videre innføring i pedagogisk drama
- planlegge og gjennomføre et dramatiserings-/ teaterprosjekt - få
kunnskap om hvordan tema- og prosjektarbeid i drama kan gjennomføres
- besøke barnehager og
skoler som bruker drama Fase 3: Dokumentasjon/
systematisering av erfaringene Prosjektleder skal:
- sørge for dokumentasjon av opplegg og
prosess - analysere og systematisere erfaringene -
skrive rapport og gi forslag til videreføring og utvikling av
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektets formål er gjensidig utveksling av kulturelle og
kunstneriske erfaringer. Dette innebærer læring og utvikling omkring et
dagsaktuelt dukke- og ungdomsteater i Mostar (UiM) og moderne
dramapedagogikk (HiS. Fase 1:Studenter og lærere fra
HiS drar til UiM Studenter og prosjektleder/lærer fra
HiS, avd.LU - drama skal: - planlegge, produsere og vurdere en
oppsøkende teaterforestilling for aldersgruppen 5 - 9 år,som er slik at den
både gir rom for fantasifulle opplevelser og bearbeiding av vanskelige
følelser - planlegge, gjennomføre og vurdere et dramapedagogisk
undervisningsopplegg til forestillingene oppleve profesjonelt
dukke- og ungdomsteater i Mostar - bli kjent med rammen og
mulighetene for pedagogisk drama/teater i Bosnia
- Gi studenter og lærere ved UiM en
grunnleggende innføring/undervisning i moderne pedagogisk
drama - sørge for å innhente data/dokumentasjon av
prosessen og opplegget Fase 2:Studenter og lærere fra UiM, ped.ac. kommer
til HiS for å: - oppleve og erfare hvordan dramaundervisning og
teaterproduksjon kan legges opp for å involvere deltakerne i størst mulig
grad - få en utvidet/videre innføring i pedagogisk drama
- planlegge og gjennomføre et dramatiserings-/ teaterprosjekt - få
kunnskap om hvordan tema- og prosjektarbeid i drama kan gjennomføres
- besøke barnehager og
skoler som bruker drama Fase 3: Dokumentasjon/
systematisering av erfaringene Prosjektleder skal:
- sørge for dokumentasjon av opplegg og
prosess - analysere og systematisere erfaringene -
skrive rapport og gi forslag til videreføring og utvikling av
Vis fullstendig beskrivelse