Cristin-prosjekt-ID: 405645
Sist endret: 21. juli 2014, 10:01

Cristin-prosjekt-ID: 405645
Sist endret: 21. juli 2014, 10:01
Prosjekt

Moving Theatre

prosjektleder

Aud Berggraf Sæbø
ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Teatervitenskap

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. mai 1998 Slutt: 30. juni 2001

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Moving Theatre

Sammendrag

Prosjektets formål er gjensidig utveksling av kulturelle og kunstneriske erfaringer. Dette innebærer læring og utvikling omkring et dagsaktuelt dukke- og ungdomsteater i Mostar (UiM) og moderne dramapedagogikk (HiS. Fase 1:Studenter og lærere fra HiS drar til UiM Studenter og prosjektleder/lærer fra HiS, avd.LU - drama skal: - planlegge, produsere og vurdere en oppsøkende teaterforestilling for aldersgruppen 5 - 9 år,som er slik at den både gir rom for fantasifulle opplevelser og bearbeiding av vanskelige følelser - planlegge, gjennomføre og vurdere et dramapedagogisk undervisningsopplegg til forestillingene oppleve profesjonelt dukke- og ungdomsteater i Mostar - bli kjent med rammen og mulighetene for pedagogisk drama/teater i Bosnia - Gi studenter og lærere ved UiM en grunnleggende innføring/undervisning i moderne pedagogisk drama - sørge for å innhente data/dokumentasjon av prosessen og opplegget Fase 2:Studenter og lærere fra UiM, ped.ac. kommer til HiS for å: - oppleve og erfare hvordan dramaundervisning og teaterproduksjon kan legges opp for å involvere deltakerne i størst mulig grad - få en utvidet/videre innføring i pedagogisk drama - planlegge og gjennomføre et dramatiserings-/ teaterprosjekt - få kunnskap om hvordan tema- og prosjektarbeid i drama kan gjennomføres - besøke barnehager og skoler som bruker drama Fase 3: Dokumentasjon/ systematisering av erfaringene Prosjektleder skal: - sørge for dokumentasjon av opplegg og prosess - analysere og systematisere erfaringene - skrive rapport og gi forslag til videreføring og utvikling av

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektets formål er gjensidig utveksling av kulturelle og kunstneriske erfaringer. Dette innebærer læring og utvikling omkring et dagsaktuelt dukke- og ungdomsteater i Mostar (UiM) og moderne dramapedagogikk (HiS. Fase 1:Studenter og lærere fra HiS drar til UiM Studenter og prosjektleder/lærer fra HiS, avd.LU - drama skal: - planlegge, produsere og vurdere en oppsøkende teaterforestilling for aldersgruppen 5 - 9 år,som er slik at den både gir rom for fantasifulle opplevelser og bearbeiding av vanskelige følelser - planlegge, gjennomføre og vurdere et dramapedagogisk undervisningsopplegg til forestillingene oppleve profesjonelt dukke- og ungdomsteater i Mostar - bli kjent med rammen og mulighetene for pedagogisk drama/teater i Bosnia - Gi studenter og lærere ved UiM en grunnleggende innføring/undervisning i moderne pedagogisk drama - sørge for å innhente data/dokumentasjon av prosessen og opplegget Fase 2:Studenter og lærere fra UiM, ped.ac. kommer til HiS for å: - oppleve og erfare hvordan dramaundervisning og teaterproduksjon kan legges opp for å involvere deltakerne i størst mulig grad - få en utvidet/videre innføring i pedagogisk drama - planlegge og gjennomføre et dramatiserings-/ teaterprosjekt - få kunnskap om hvordan tema- og prosjektarbeid i drama kan gjennomføres - besøke barnehager og skoler som bruker drama Fase 3: Dokumentasjon/ systematisering av erfaringene Prosjektleder skal: - sørge for dokumentasjon av opplegg og prosess - analysere og systematisere erfaringene - skrive rapport og gi forslag til videreføring og utvikling av

prosjektdeltakere

prosjektleder

Aud Berggraf Sæbø

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

"Moving Theatre" prosjekt - teaterforestillingen Neretva.

Sæbø, Aud Berggraf. 2001, UISAnnet produkt
1 - 1 av 1