Cristin-prosjekt-ID: 405743
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 405743
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00
Prosjekt

I hvilken grad og hvordan er drama som fagområde og metode en del av innholdetog arbeidsmåtene i den nye grunnskolen?

prosjektleder

Aud Berggraf Sæbø
ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Teatervitenskap

Emneord

Evaluering • Dramapedagogikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2001 Slutt: 31. august 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

I hvilken grad og hvordan er drama som fagområde og metode en del av innholdetog arbeidsmåtene i den nye grunnskolen?

Sammendrag

Prosjektet har følgende delproblemstillinger Hvilke mål og intensjoner har L97 om drama som fagområde og metode I hvilke fag og hvordan brukes drama på de ulike hovedtrinnene Hvorfor bruker/bruker ikke lærerne drama Hvilke erfaringer gjør lærerne når de bruker drama Hva betyr drama for elevenes læringsmiljø og læringsresultat Hvordan er forholdet mellom lærernes praksis og planens intensjoner og mål mht drama? Hvilke tiltak kan eventuelt skape større samsvar mellom plan og praksis?

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet har følgende delproblemstillinger Hvilke mål og intensjoner har L97 om drama som fagområde og metode I hvilke fag og hvordan brukes drama på de ulike hovedtrinnene Hvorfor bruker/bruker ikke lærerne drama Hvilke erfaringer gjør lærerne når de bruker drama Hva betyr drama for elevenes læringsmiljø og læringsresultat Hvordan er forholdet mellom lærernes praksis og planens intensjoner og mål mht drama? Hvilke tiltak kan eventuelt skape større samsvar mellom plan og praksis?

Tittel

To what extent and how is drama, as a subject and a method, part of the content and methods of working in the new primary and lower secondary school?

Sammendrag

Which goals and intentions has L97 in respect of drama as a subject and form of working In which subjects and how is drama used at the various main grade levels Why do teachers use/not use drama What are teachers experiences whwn they use drama What does drama mean for the pupils learning environment and learning results What is the relationship between the teachers practice and the curriculum's intention and goals whn it comes to drama Which measures, if any, can facilitate greater congruence between plan and practice?

Vitenskapelig sammendrag

Which goals and intentions has L97 in respect of drama as a subject and form of working In which subjects and how is drama used at the various main grade levels Why do teachers use/not use drama What are teachers experiences whwn they use drama What does drama mean for the pupils learning environment and learning results What is the relationship between the teachers practice and the curriculum's intention and goals whn it comes to drama Which measures, if any, can facilitate greater congruence between plan and practice?

prosjektdeltakere

prosjektleder

Aud Berggraf Sæbø

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Hvordan kan drama som læringsform ivareta Kunnskapsløftets målformuleringer om elevaktive, kreative og estetiske læreprosesser i faglig arbeid?

Sæbø, Aud Berggraf. 2010, Skriftspråkstimulerende lek og improvisasjon i klasserommet. UISPoster

Playing with the Challenging word/world of Ibsen to help us survive the problems of today.

Sæbø, Aud Berggraf. 2006, Power of Drama - The 8th International BHD Conference. UISVitenskapelig foredrag

The Power of Drama - who sees the Power?

Sæbø, Aud Berggraf. 2006, Power of Drama - The 8th International BHD Conference. UISVitenskapelig foredrag

Drama in the Classroom: Teachers Challenges and students Possibilities.

Sæbø, Aud Berggraf. 2006, UISVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Drama skaper engasjement.

Sæbø, Aud Berggraf. 2004, DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. UISVitenskapelig artikkel
1 - 5 av 17 | Neste | Siste »