Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
405767
Sist endret:
11. juli 2014, 09:52
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
405767
Sist endret:
11. juli 2014, 09:52
Prosjekt
Tospråklighet og språkkompetanse
prosjektleder
prosjektleder
Åse Kari Hansen Wagner
ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Språkvitenskapelige fag
Emneord
Lesing
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. mai 2001
Slutt:
30. juni 2004
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Tospråklighet og språkkompetanse
Sammendrag
Prosjektet tar utgangspunkt i leseundersøkelsen PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study; se http://isc.bc.edu/pirls2001.html), som til tross for at den vil gi en rekke opplysninger angående leseferdigheten hos 4.-klassinger i norsk skole, ikke vil belyse et viktig område som leseutviklinga hos tospråklige elever godt nok. Prosjektet ønsker derfor å inkludere noen av de elevene som deltok i PIRLS i et kvalitativt forskningsprosjekt som har som mål å framskaffe mer kunnskap om akkurat denne elevgruppa. Prosjektet fokuserer på 2 forhold som har stor betydning for ei vellykka lese- og skriveutvikling, nemlig a) elevens kompetanse i begge språk og b) opplæringstilbud.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet tar utgangspunkt i leseundersøkelsen PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study; se http://isc.bc.edu/pirls2001.html), som til tross for at den vil gi en rekke opplysninger angående leseferdigheten hos 4.-klassinger i norsk skole, ikke vil belyse et viktig område som leseutviklinga hos tospråklige elever godt nok. Prosjektet ønsker derfor å inkludere noen av de elevene som deltok i PIRLS i et kvalitativt forskningsprosjekt som har som mål å framskaffe mer kunnskap om akkurat denne elevgruppa. Prosjektet fokuserer på 2 forhold som har stor betydning for ei vellykka lese- og skriveutvikling, nemlig a) elevens kompetanse i begge språk og b) opplæringstilbud.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Åse Kari Hansen Wagner
Prosjektleder
ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger
Per Henning Uppstad
Prosjektdeltaker
ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger
1
-
2
av
2
Resultater
Resultater
A sociocultural perspective on play and learning. Report from a primary school comparative study in Australia and Norway. Report no. 2.
Lillemyr, Ole Fredrik; McInerney, Dennis M.; Søbstad, Frode. 2004, UWS, DMMH
Rapport
1
-
1
av
1