Sammendrag
Prosjektet har som hovedmål å studere de didaktiske utfordringene læreren
møter, elevenes læringsmiljø og læringsresultat når drama og elevaktiv læring
brukes i undervisningen.
Prosjektets utgangspunkt er elevaktiv læring i vanlig klasseromsundervisning.
Det er lenge siden Dewey introduserte begrepet "learning by doing", men ennå
domineres det norske klasserom av elevenes stillesittende individuelle lese-
og skrivearbeid og fellessamtalen. Teorigrunnlaget vil være kjerneområdene for
didaktisk arbeid og drama som elevaktiv læring. Prosjektet vil søke å gi svar
på hva som skjer med læringsmiljøet og læringsresultatet når drama og
elevaktiv læring brukes i undervisningen og forsøke å beskrive den didaktiske
kompetanse som trengs for å lykkes med drama i undervisningen.Data for å
besvare forskningsspørsmålene vil hentes fra:
a) NFR "Evaluering av drama i L97", spørreundersøkelsen og
klasseromsforskningenb)
b) Spørreundersøkelse blant lærerstudenter ved de to utvalgte høgskolene,
første gang våren 2003 (andre studieåret) og andre gang våren 2004 (tredje
studieåret).
c) Et utvalg interesserte lærere/klasser fra Rogaland fylke (prosjektklasser)
som må forplikte seg til å prøve ut og evaluere drama og praktiske
øvelser/verdiøvinger i lys av prosjektets hovedmål. Metodehefte og
veiledningsopplegg vil bli utviklet og gjennomført.
d) Et utvalg av noen få skoler/klasser – forskningsklasser (minimum 2 klasser
på hvert av hovedtrinnene i grunnskolen og 2 videregående skoler) for
grundigere oppfølging gjennom klasseromsforskning.
Prosjektresultatet bør være av interesse for lærere, foreldre og ikke minst
våre skolemyndigheter og lærerutdanningsinstitusjoner.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet har som hovedmål å studere de didaktiske utfordringene læreren
møter, elevenes læringsmiljø og læringsresultat når drama og elevaktiv læring
brukes i undervisningen.
Prosjektets utgangspunkt er elevaktiv læring i vanlig klasseromsundervisning.
Det er lenge siden Dewey introduserte begrepet "learning by doing", men ennå
domineres det norske klasserom av elevenes stillesittende individuelle lese-
og skrivearbeid og fellessamtalen. Teorigrunnlaget vil være kjerneområdene for
didaktisk arbeid og drama som elevaktiv læring. Prosjektet vil søke å gi svar
på hva som skjer med læringsmiljøet og læringsresultatet når drama og
elevaktiv læring brukes i undervisningen og forsøke å beskrive den didaktiske
kompetanse som trengs for å lykkes med drama i undervisningen.Data for å
besvare forskningsspørsmålene vil hentes fra:
a) NFR "Evaluering av drama i L97", spørreundersøkelsen og
klasseromsforskningenb)
b) Spørreundersøkelse blant lærerstudenter ved de to utvalgte høgskolene,
første gang våren 2003 (andre studieåret) og andre gang våren 2004 (tredje
studieåret).
c) Et utvalg interesserte lærere/klasser fra Rogaland fylke (prosjektklasser)
som må forplikte seg til å prøve ut og evaluere drama og praktiske
øvelser/verdiøvinger i lys av prosjektets hovedmål. Metodehefte og
veiledningsopplegg vil bli utviklet og gjennomført.
d) Et utvalg av noen få skoler/klasser – forskningsklasser (minimum 2 klasser
på hvert av hovedtrinnene i grunnskolen og 2 videregående skoler) for
grundigere oppfølging gjennom klasseromsforskning.
Prosjektresultatet bør være av interesse for lærere, foreldre og ikke minst
våre skolemyndigheter og lærerutdanningsinstitusjoner.
Vis fullstendig beskrivelse