Cristin-prosjekt-ID: 405825
Sist endret: 18. juli 2014, 14:20

Cristin-prosjekt-ID: 405825
Sist endret: 18. juli 2014, 14:20
Prosjekt

Næringsklynger, organisering og innovasjon: Betingelser for økt verdiskaping i havbruksnæringen.

prosjektleder

Ragnar Tveterås
ved Handelshøgskolen UiS ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Handelshøgskolen UiS ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsøkonomi

Emneord

Samfunn • Marked • Samfunnsøkonomi

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2000 Slutt: 31. desember 2001

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Næringsklynger, organisering og innovasjon: Betingelser for økt verdiskaping i havbruksnæringen.

Sammendrag

Havbruksnæringen konkurrerer på internasjonale kjøttvaremarkeder med sterke utenlandske miljøer som kjennetegnes ved industrialisert produksjon, vertikal integrasjon og høy grad av produktdifferensiering. Utvikling av sterke havbruksklynger er en aktuell strategi for å redusere kostnader og bedre tilpasningen til økte kundekrav. Det er gode argumenter for eksistensen av klyngefordeler i havbruksnæringen knyttet til faktormarkeder, innovasjonsprosesser, kunnskapsoverføring og produktmarkeder. Prosjektet kvantifiserer klynge- og nettverksfordeler for matfisk-leddet gjennom estimering av økonometriske modeller på et stort panel av oppdrettsanlegg. I tillegg foretas case-studier av hele verdikjeden i to regioner for å avdekke underliggende mekanismer som gir opphav til klyngefordeler, samt de største hindringene for å realisere disse. Det vil bli foretatt avveininger av positive klynge-eksternaliteter mot negative miljømessige eksternaliteter knyttet bl.a. til sykdomsspredning.

Vitenskapelig sammendrag

Havbruksnæringen konkurrerer på internasjonale kjøttvaremarkeder med sterke utenlandske miljøer som kjennetegnes ved industrialisert produksjon, vertikal integrasjon og høy grad av produktdifferensiering. Utvikling av sterke havbruksklynger er en aktuell strategi for å redusere kostnader og bedre tilpasningen til økte kundekrav. Det er gode argumenter for eksistensen av klyngefordeler i havbruksnæringen knyttet til faktormarkeder, innovasjonsprosesser, kunnskapsoverføring og produktmarkeder. Prosjektet kvantifiserer klynge- og nettverksfordeler for matfisk-leddet gjennom estimering av økonometriske modeller på et stort panel av oppdrettsanlegg. I tillegg foretas case-studier av hele verdikjeden i to regioner for å avdekke underliggende mekanismer som gir opphav til klyngefordeler, samt de største hindringene for å realisere disse. Det vil bli foretatt avveininger av positive klynge-eksternaliteter mot negative miljømessige eksternaliteter knyttet bl.a. til sykdomsspredning.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ragnar Tveterås

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Handelshøgskolen UiS ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1