Cristin-prosjekt-ID: 405932
Sist endret: 14. juli 2014, 08:22

Cristin-prosjekt-ID: 405932
Sist endret: 14. juli 2014, 08:22
Prosjekt

Utsatte barn og deres familier - senmodernitet og demokratisering. Barnevern på tvers i Norden

prosjektleder

Unn Cecilie Omre
ved Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi

Emneord

Barnevern

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2002 Slutt: 31. desember 2004

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utsatte barn og deres familier - senmodernitet og demokratisering. Barnevern på tvers i Norden

Sammendrag

Master-modul til mastergrad i sosialt arbeid - 15 ects credits En den nordisk master-modul knyttet til sosialt arbeid med barn og unge, - vil følge studieplaner for valgfrie fordypningskurs i masterstudiet. Hver enkelt nordisk utdanningsinstitusjon i Nordplus-nettverket, skal forankre master-modulen tilpasset sine egne undervisningsprogram. Mastermodulen vil gjennomføres første gang i regi av Høgskolen i Bodø, Bodø Summer University, - og det tilrettelegges for at arrangøransvaret videre vil alternere geografisk mellom institusjonene i nettverket. Det skal delta studenter fra minst tre av landene for at kurset skal kunne gjennomføres. Kriterier fra opptak: a. Studenter på grunnutdannelsen. (Nordplus prioritet) b. Studenter som er i gang med master utdannelse (Nordplus prioritet) c. Studenter som søker om deltagelse for å bygge opp egen kompetanse (egenfinansiering) Mål: Studentene skal gjennom refleksjon og erfaringsutveksling utvide sin kunnskap om sosialt arbeid med utsatte barn og familier i en nordisk kontekst. Kurset skal gi forutsetning for å forstå og analysere hvordan demokratiske prosesser har konsekvenser for dagens barnevern. Studentene skal bli bevisst om hvordan en positiv forandring skapes i samarbeid med barn og familie. Innhold: Kurset vil belyse og drøfte de diskusjoner som oppstår når det er konflikter mellom barns behov, foreldrenes vurderinger og ekspertenes beslutninger. Disse tema perspektiveres i forhold til sosial ulikhet / klasse, kjønn og etnisitet. Kurset vil fokusere på sosialt arbeid i dialog med barn og familier. Styrke- og ressurs-perspektiv vil stå sentralt. Nye metoder som utfordrer (utmaner) problem- og mangel- (brist) fokusering i sosialt arbeid, vil bli presentert og diskutert. Sentrale emner: · Samfunnsperspektiv · Risiko og prognose beprövad erfarenhet. Sosialfaglig skjønn (profesjonell bedømming) · Myndighetsutøvelse og makt · Dialog med barn · Nye metoder i arbeid med utsatte barn og deres familier

Vitenskapelig sammendrag

Master-modul til mastergrad i sosialt arbeid - 15 ects credits En den nordisk master-modul knyttet til sosialt arbeid med barn og unge, - vil følge studieplaner for valgfrie fordypningskurs i masterstudiet. Hver enkelt nordisk utdanningsinstitusjon i Nordplus-nettverket, skal forankre master-modulen tilpasset sine egne undervisningsprogram. Mastermodulen vil gjennomføres første gang i regi av Høgskolen i Bodø, Bodø Summer University, - og det tilrettelegges for at arrangøransvaret videre vil alternere geografisk mellom institusjonene i nettverket. Det skal delta studenter fra minst tre av landene for at kurset skal kunne gjennomføres. Kriterier fra opptak: a. Studenter på grunnutdannelsen. (Nordplus prioritet) b. Studenter som er i gang med master utdannelse (Nordplus prioritet) c. Studenter som søker om deltagelse for å bygge opp egen kompetanse (egenfinansiering) Mål: Studentene skal gjennom refleksjon og erfaringsutveksling utvide sin kunnskap om sosialt arbeid med utsatte barn og familier i en nordisk kontekst. Kurset skal gi forutsetning for å forstå og analysere hvordan demokratiske prosesser har konsekvenser for dagens barnevern. Studentene skal bli bevisst om hvordan en positiv forandring skapes i samarbeid med barn og familie. Innhold: Kurset vil belyse og drøfte de diskusjoner som oppstår når det er konflikter mellom barns behov, foreldrenes vurderinger og ekspertenes beslutninger. Disse tema perspektiveres i forhold til sosial ulikhet / klasse, kjønn og etnisitet. Kurset vil fokusere på sosialt arbeid i dialog med barn og familier. Styrke- og ressurs-perspektiv vil stå sentralt. Nye metoder som utfordrer (utmaner) problem- og mangel- (brist) fokusering i sosialt arbeid, vil bli presentert og diskutert. Sentrale emner: · Samfunnsperspektiv · Risiko og prognose beprövad erfarenhet. Sosialfaglig skjønn (profesjonell bedømming) · Myndighetsutøvelse og makt · Dialog med barn · Nye metoder i arbeid med utsatte barn og deres familier

prosjektdeltakere

prosjektleder

Unn Cecilie Omre

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger

Liv Schjelderup

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger
1 - 2 av 2