Sammendrag
Målsetting i prosjektet er å kartlegge atferd, sosial og emosjonell fungering,
oppmerksomhet og konsentrasjon (attention), allergier og andre immunologiske
reaksjoner hos elever med alvorlig grad av dysleksi. Målgruppen er elever med
vedvarende lese- og skrivevansker av fonologisk art.
Det er innhentet data om 70 elever med alvorlig grad av dysleksi i
aldersgruppen 10 til 16 år og 70 elever i samme aldersgruppe uten dysleksi.
Deltakerne i de to gruppene er parvis matchet med hensyn til kjønn, alder,
intellektuelt funksjonsnivå samt om de bor på større eller mindre sted. Det er
innhentet informasjon fra elever ved bruk av standardiserte
registreringsskjema og tester, og fra foreldre og lærere ved bruk av
standardiserte registreringsskjema. Det arbeides med rapportering
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Målsetting i prosjektet er å kartlegge atferd, sosial og emosjonell fungering,
oppmerksomhet og konsentrasjon (attention), allergier og andre immunologiske
reaksjoner hos elever med alvorlig grad av dysleksi. Målgruppen er elever med
vedvarende lese- og skrivevansker av fonologisk art.
Det er innhentet data om 70 elever med alvorlig grad av dysleksi i
aldersgruppen 10 til 16 år og 70 elever i samme aldersgruppe uten dysleksi.
Deltakerne i de to gruppene er parvis matchet med hensyn til kjønn, alder,
intellektuelt funksjonsnivå samt om de bor på større eller mindre sted. Det er
innhentet informasjon fra elever ved bruk av standardiserte
registreringsskjema og tester, og fra foreldre og lærere ved bruk av
standardiserte registreringsskjema. Det arbeides med rapportering
Vis fullstendig beskrivelse