Cristin-prosjekt-ID: 406039
Sist endret: 18. november 2005, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 406039
Sist endret: 18. november 2005, 00:00
Prosjekt

Do you read me? Om lesing og måling av leseforståelse

prosjektleder

Atle Skaftun
ved Institutt for kultur- og språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for kultur- og språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Nordisk litteratur • Språkvitenskapelige fag

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. april 2005 Slutt: 31. mars 2006

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Do you read me? Om lesing og måling av leseforståelse

Sammendrag

Boken er tenkt i fire kapitler: En presentasjon av og refleksjon omkring 1) bakgrunnen for innføringen av nasjonale prøver generelt og leseprøver spesielt, 2) det faglige grunnlaget for utviklingen av leseprøvene, 3) prøvedesignet med eksempler fra gjennomførte og således offentlig tilgjengelige prøver, og 4) hva slags utfordringer prøvene og begrepet lesekompetanse innebærer for lærerne i skolen. Det er all grunn til å forholde seg kritisk til nasjonale prøver i den norske skolen. Denne boken forholder seg til at prøvene finnes, og søker å skape et klarere grunnlag for en meningsfull debatt om dem. En viktig del av dette grunnlaget er bakgrunnen for at prøvene ble vedtatt innført (kap.1). En annen er det faglige grunnlaget for utformingen av disse prøvene, slik det er etablert innenfor rammene av internasjonale leseundersøkelser de siste 10 - 15 årene. Begrepet lesekompetanse er den norske oversettelsen av reading literacy, og presenteres og diskuteres kritisk i bokens andre del. I del tre av boken brukes konkrete eksempler fra prøvene for 2004 til å illustrere hvordan begrepet lesekompetanse med sine tre delkompetanser kan operasjonaliseres på en meningsfull måte, med et kritisk sideblikk til muligheten for å gå i de mange fellene underveis. I bokens fjerde del diskuteres konsekvenser og muligheter for arbeidet i skolen. Et særlig fokus rettes mot arbeidet med skjønnlitteratur i lys av den lesekompetansen som tenkes målt i leseprøvene. Dette er et viktig balansepunkt. Det er mulig til å utnytte prøvedesignet til noe positivt, men det er også en situasjon som stiller store krav om en smule litteraturfaglig idealisme (?) til forvaltere og ikke minst skapere av prøvene.

Vitenskapelig sammendrag

Boken er tenkt i fire kapitler: En presentasjon av og refleksjon omkring 1) bakgrunnen for innføringen av nasjonale prøver generelt og leseprøver spesielt, 2) det faglige grunnlaget for utviklingen av leseprøvene, 3) prøvedesignet med eksempler fra gjennomførte og således offentlig tilgjengelige prøver, og 4) hva slags utfordringer prøvene og begrepet lesekompetanse innebærer for lærerne i skolen. Det er all grunn til å forholde seg kritisk til nasjonale prøver i den norske skolen. Denne boken forholder seg til at prøvene finnes, og søker å skape et klarere grunnlag for en meningsfull debatt om dem. En viktig del av dette grunnlaget er bakgrunnen for at prøvene ble vedtatt innført (kap.1). En annen er det faglige grunnlaget for utformingen av disse prøvene, slik det er etablert innenfor rammene av internasjonale leseundersøkelser de siste 10 - 15 årene. Begrepet lesekompetanse er den norske oversettelsen av reading literacy, og presenteres og diskuteres kritisk i bokens andre del. I del tre av boken brukes konkrete eksempler fra prøvene for 2004 til å illustrere hvordan begrepet lesekompetanse med sine tre delkompetanser kan operasjonaliseres på en meningsfull måte, med et kritisk sideblikk til muligheten for å gå i de mange fellene underveis. I bokens fjerde del diskuteres konsekvenser og muligheter for arbeidet i skolen. Et særlig fokus rettes mot arbeidet med skjønnlitteratur i lys av den lesekompetansen som tenkes målt i leseprøvene. Dette er et viktig balansepunkt. Det er mulig til å utnytte prøvedesignet til noe positivt, men det er også en situasjon som stiller store krav om en smule litteraturfaglig idealisme (?) til forvaltere og ikke minst skapere av prøvene.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Atle Skaftun

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for kultur- og språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1