Sammendrag
Boken er tenkt i fire kapitler: En presentasjon av og refleksjon omkring 1)
bakgrunnen for innføringen av nasjonale prøver generelt og leseprøver
spesielt, 2) det faglige grunnlaget for utviklingen av leseprøvene, 3)
prøvedesignet med eksempler fra gjennomførte og således offentlig
tilgjengelige prøver, og 4) hva slags utfordringer prøvene og begrepet
lesekompetanse innebærer for lærerne i skolen.
Det er all grunn til å forholde seg kritisk til nasjonale prøver i den norske
skolen. Denne boken forholder seg til at prøvene finnes, og søker å skape et
klarere grunnlag for en meningsfull debatt om dem. En viktig del av dette
grunnlaget er bakgrunnen for at prøvene ble vedtatt innført (kap.1). En annen
er det faglige grunnlaget for utformingen av disse prøvene, slik det er
etablert innenfor rammene av internasjonale leseundersøkelser de siste 10 - 15
årene. Begrepet lesekompetanse er den norske oversettelsen av reading
literacy, og presenteres og diskuteres kritisk i bokens andre del.
I del tre av boken brukes konkrete eksempler fra prøvene for 2004 til å
illustrere hvordan begrepet lesekompetanse med sine tre delkompetanser kan
operasjonaliseres på en meningsfull måte, med et kritisk sideblikk til
muligheten for å gå i de mange fellene underveis. I bokens fjerde del
diskuteres konsekvenser og muligheter for arbeidet i skolen. Et særlig fokus
rettes mot arbeidet med skjønnlitteratur i lys av den lesekompetansen som
tenkes målt i leseprøvene. Dette er et viktig balansepunkt. Det er mulig til å
utnytte prøvedesignet til noe positivt, men det er også en situasjon som
stiller store krav om en smule litteraturfaglig idealisme (?) til forvaltere
og ikke minst skapere av prøvene.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Boken er tenkt i fire kapitler: En presentasjon av og refleksjon omkring 1)
bakgrunnen for innføringen av nasjonale prøver generelt og leseprøver
spesielt, 2) det faglige grunnlaget for utviklingen av leseprøvene, 3)
prøvedesignet med eksempler fra gjennomførte og således offentlig
tilgjengelige prøver, og 4) hva slags utfordringer prøvene og begrepet
lesekompetanse innebærer for lærerne i skolen.
Det er all grunn til å forholde seg kritisk til nasjonale prøver i den norske
skolen. Denne boken forholder seg til at prøvene finnes, og søker å skape et
klarere grunnlag for en meningsfull debatt om dem. En viktig del av dette
grunnlaget er bakgrunnen for at prøvene ble vedtatt innført (kap.1). En annen
er det faglige grunnlaget for utformingen av disse prøvene, slik det er
etablert innenfor rammene av internasjonale leseundersøkelser de siste 10 - 15
årene. Begrepet lesekompetanse er den norske oversettelsen av reading
literacy, og presenteres og diskuteres kritisk i bokens andre del.
I del tre av boken brukes konkrete eksempler fra prøvene for 2004 til å
illustrere hvordan begrepet lesekompetanse med sine tre delkompetanser kan
operasjonaliseres på en meningsfull måte, med et kritisk sideblikk til
muligheten for å gå i de mange fellene underveis. I bokens fjerde del
diskuteres konsekvenser og muligheter for arbeidet i skolen. Et særlig fokus
rettes mot arbeidet med skjønnlitteratur i lys av den lesekompetansen som
tenkes målt i leseprøvene. Dette er et viktig balansepunkt. Det er mulig til å
utnytte prøvedesignet til noe positivt, men det er også en situasjon som
stiller store krav om en smule litteraturfaglig idealisme (?) til forvaltere
og ikke minst skapere av prøvene.
Vis fullstendig beskrivelse