Cristin-prosjekt-ID: 406389
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 406389
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00
Prosjekt

Fire elementer

prosjektleder

Kristoff Nasilowski
ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Humaniora

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 1998 Slutt: 1. mars 2000

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fire elementer

Sammendrag

Formelt sett er ideen bygget på gammelt symbol for harmonisk orden, heksagram. Prosjektet er delt i to deler; utvendig (skulptur), innvendig (veggmaleri). Meningen bak utsmykkingen er å overføre budskapet om harmonisk orden over til skole- situasjon, hvor en er til stadighet på leting etter kunnskap(elementer)og metoder for dens hensiktsmessige anvendelse(harmoni). Skulpturen som er satt sammen av former som imiterer ild,vann,luft og jord- elementer fremstår som symbol for denne viktige prosessen. Kunstnerisk sett er elementene satt sammen og tolket til et tredim. uttrykk hvor det legges vekt på en rekke formelle krav; volum, proporsjon, rytme, struktur, dynamikk, statikk. Skulpturen skal reagere optimalt på lyset og virke aktiv, uavhengig fra hvilken side denne blir betraktet. Skulpturen er utført i laminert tre og plassert på betongsokkel. Dimensjoner;3,8m/2,2m/4,5m. Vekt ca.2.000kg. Innvendig skal utsmykkingen bestå av de samme fire elementer, men plassert separat, hver på sin vegg. Disse utføres som veggmaleri og stilles i perspektiv, noe som forsterker inntrykk av visuell bevegelse. Hensikten er å vise de fire elementenes selvstendighet og mobilitet, noe som gjerne kan tolkes som symbolikk for karakter av lærestoffet som elevene og lærere bestreber seg til daglig med. Den utvendige skulpturen kan også tolkes som symbol for kunnskapen som er satt sammen av resultater av disse besterbelser. Utsmykkingen "punkterer" skolens arkitektoniske miljø og er med på å motsi (i positiv betydning) klassisk grensetenking mht. inne og ute- rom. Begge deler av utsmykkingen er visuelt "til stedet" sett fra det motsatte rom og påvirker hverandres språkform. Utsmykkingen i sin helhet skal ivareta en visuell-estetisk forrikelse av skolens miljø, formidlet via referanser til historiske, symbolske og miljømessige elementer.

Vitenskapelig sammendrag

Formelt sett er ideen bygget på gammelt symbol for harmonisk orden, heksagram. Prosjektet er delt i to deler; utvendig (skulptur), innvendig (veggmaleri). Meningen bak utsmykkingen er å overføre budskapet om harmonisk orden over til skole- situasjon, hvor en er til stadighet på leting etter kunnskap(elementer)og metoder for dens hensiktsmessige anvendelse(harmoni). Skulpturen som er satt sammen av former som imiterer ild,vann,luft og jord- elementer fremstår som symbol for denne viktige prosessen. Kunstnerisk sett er elementene satt sammen og tolket til et tredim. uttrykk hvor det legges vekt på en rekke formelle krav; volum, proporsjon, rytme, struktur, dynamikk, statikk. Skulpturen skal reagere optimalt på lyset og virke aktiv, uavhengig fra hvilken side denne blir betraktet. Skulpturen er utført i laminert tre og plassert på betongsokkel. Dimensjoner;3,8m/2,2m/4,5m. Vekt ca.2.000kg. Innvendig skal utsmykkingen bestå av de samme fire elementer, men plassert separat, hver på sin vegg. Disse utføres som veggmaleri og stilles i perspektiv, noe som forsterker inntrykk av visuell bevegelse. Hensikten er å vise de fire elementenes selvstendighet og mobilitet, noe som gjerne kan tolkes som symbolikk for karakter av lærestoffet som elevene og lærere bestreber seg til daglig med. Den utvendige skulpturen kan også tolkes som symbol for kunnskapen som er satt sammen av resultater av disse besterbelser. Utsmykkingen "punkterer" skolens arkitektoniske miljø og er med på å motsi (i positiv betydning) klassisk grensetenking mht. inne og ute- rom. Begge deler av utsmykkingen er visuelt "til stedet" sett fra det motsatte rom og påvirker hverandres språkform. Utsmykkingen i sin helhet skal ivareta en visuell-estetisk forrikelse av skolens miljø, formidlet via referanser til historiske, symbolske og miljømessige elementer.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Inaktiv cristin-person

Kristoff Nasilowski

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1