Sammendrag
Formelt sett er ideen bygget på gammelt symbol for harmonisk orden,
heksagram. Prosjektet er delt i to deler; utvendig (skulptur),
innvendig (veggmaleri). Meningen bak utsmykkingen er å overføre
budskapet om harmonisk orden over til skole- situasjon, hvor en er til
stadighet på leting etter kunnskap(elementer)og metoder for dens
hensiktsmessige anvendelse(harmoni). Skulpturen som er satt sammen av
former som imiterer ild,vann,luft og jord- elementer fremstår som symbol for
denne viktige prosessen. Kunstnerisk sett er
elementene satt sammen og tolket til et tredim. uttrykk hvor det legges vekt
på en rekke formelle krav; volum, proporsjon, rytme, struktur,
dynamikk, statikk. Skulpturen skal reagere optimalt på lyset og virke
aktiv, uavhengig fra hvilken side denne blir betraktet. Skulpturen er utført
i laminert tre og plassert på betongsokkel.
Dimensjoner;3,8m/2,2m/4,5m. Vekt ca.2.000kg.
Innvendig skal utsmykkingen bestå av de
samme fire elementer, men plassert separat, hver på sin vegg. Disse
utføres som veggmaleri og stilles i perspektiv, noe som forsterker inntrykk
av visuell bevegelse. Hensikten er å vise de fire elementenes
selvstendighet og mobilitet, noe som gjerne kan tolkes som symbolikk for
karakter av lærestoffet som elevene og lærere bestreber seg til daglig med.
Den utvendige skulpturen kan også tolkes som symbol for kunnskapen
som er satt sammen av resultater av disse besterbelser.
Utsmykkingen "punkterer" skolens arkitektoniske miljø og er med på å motsi (i
positiv betydning) klassisk grensetenking mht. inne og ute- rom. Begge deler
av utsmykkingen er visuelt "til stedet" sett fra det motsatte rom og
påvirker hverandres språkform. Utsmykkingen i sin helhet
skal ivareta en visuell-estetisk forrikelse av skolens miljø,
formidlet via referanser til historiske, symbolske og miljømessige
elementer.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Formelt sett er ideen bygget på gammelt symbol for harmonisk orden,
heksagram. Prosjektet er delt i to deler; utvendig (skulptur),
innvendig (veggmaleri). Meningen bak utsmykkingen er å overføre
budskapet om harmonisk orden over til skole- situasjon, hvor en er til
stadighet på leting etter kunnskap(elementer)og metoder for dens
hensiktsmessige anvendelse(harmoni). Skulpturen som er satt sammen av
former som imiterer ild,vann,luft og jord- elementer fremstår som symbol for
denne viktige prosessen. Kunstnerisk sett er
elementene satt sammen og tolket til et tredim. uttrykk hvor det legges vekt
på en rekke formelle krav; volum, proporsjon, rytme, struktur,
dynamikk, statikk. Skulpturen skal reagere optimalt på lyset og virke
aktiv, uavhengig fra hvilken side denne blir betraktet. Skulpturen er utført
i laminert tre og plassert på betongsokkel.
Dimensjoner;3,8m/2,2m/4,5m. Vekt ca.2.000kg.
Innvendig skal utsmykkingen bestå av de
samme fire elementer, men plassert separat, hver på sin vegg. Disse
utføres som veggmaleri og stilles i perspektiv, noe som forsterker inntrykk
av visuell bevegelse. Hensikten er å vise de fire elementenes
selvstendighet og mobilitet, noe som gjerne kan tolkes som symbolikk for
karakter av lærestoffet som elevene og lærere bestreber seg til daglig med.
Den utvendige skulpturen kan også tolkes som symbol for kunnskapen
som er satt sammen av resultater av disse besterbelser.
Utsmykkingen "punkterer" skolens arkitektoniske miljø og er med på å motsi (i
positiv betydning) klassisk grensetenking mht. inne og ute- rom. Begge deler
av utsmykkingen er visuelt "til stedet" sett fra det motsatte rom og
påvirker hverandres språkform. Utsmykkingen i sin helhet
skal ivareta en visuell-estetisk forrikelse av skolens miljø,
formidlet via referanser til historiske, symbolske og miljømessige
elementer.
Vis fullstendig beskrivelse