Cristin-prosjekt-ID: 409404
Sist endret: 12. mai 2016, 12:11

Cristin-prosjekt-ID: 409404
Sist endret: 12. mai 2016, 12:11
Prosjekt

Teachers' Professional Qualification. Different forms of preservice programs and different knowledges (The TPQ-project)

prosjektleder

Finn Daniel Raaen
ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Senter for profesjonsstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet

Finansiering

  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 212261

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Kategorier

Prosjektkategori

  • Grunnforskning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2012 Slutt: 31. desember 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Teachers' Professional Qualification. Different forms of preservice programs and different knowledges (The TPQ-project)

Vitenskapelig sammendrag

The TPQ project focuses on how teacher education is understood and implemented in pre-school and school teacher education.

There are continuous discussions about how qualification for teachers and pre-school teachers should be organized and what kind of competence that is needed. Increased importance is attached to research based education and practice. Education reforms are to a greater extent based on research. This project focuses on how teacher education is understood and implemented in pre-school and school teacher education.

A central hypothesis is that a greater emphasis on research based knowledge in teacher education will lead to increased tension regarding how the mandate of teacher education is understood. Such tensions relate to different views on the primacy of research-based or experience based knowledge. Looking at such tensions from an institutional perspective, teacher qualification is situated in different learning environments and influenced by various cultures. Students' learning are formed in the interaction between participants with different views on teacher knowledge who work within different institutional frameworks.

We aim to find out how the tension between the different types of knowledge are being handled (1) in pre-school and teacher education and (2) in various full time and part time models.

Tittel

Læreres faglige kvalifikasjoner

Vitenskapelig sammendrag

TPQ-prosjektet fokuserer på hvordan lærerutdanningen blir forstått og implementert i barnehage- og grunnskolelærerutdanningene.

Det er kontinuerlige diskusjoner om hvordan kvalifisering for lærere og førskolelærere skal organiseres og hva slags kompetanse som er nødvendig. Økt betydning er knyttet til forskningsbasert utdanning og praksis. Utdanningsreformer er i dag i større grad basert på forskning.

Et sentralt hypotese er at en større vekt på forskningsbasert kunnskap i lærerutdanningen vil føre til økt spenning i forhold til hvordan mandatet til  lærerutdanningene blir forstått. Slike spenninger er knyttet til ulike syn på betydningen av forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap. Slike spenninger kan også forstås ut fra et institusjonelt perspektiv, med fokus på hvordan forskjellige læringsmiljøer og kulturer påvirker rådende kunnskapssyn. Studentenes læring vil dannes i samspillet mellom de som er involvert i kvalifiseringen (lærerutdannerne ved høgskolen, praksislærere i skole og barnehage og studentene), og påvirkes av deres ulike syn på kunnskap og læring. Disse sammenhengene vil studeres.

Vi ønsker videre å finne ut hvordan spenningen mellom de ulike typer kunnskap blir håndtert (1) i barnehage- og grunnskolelærerutdanning og (2) i ulike heltid og deltid modeller.

Metode

Teacher qualification is influenced by policy documents as well as how these documents are interpreted and implemented by teacher educators in different institutional contexts. Reforms can be met with support or resistance.Visions, aims and expectations for student learning outcomes are stated in regulations and guidelines for the new teacher education. The learning outcomes outline what the students are expected to know and master as forthcoming pre-school and school teachers. As the visions are interpreted, analyzed and realized in different institutional contexts, it is interesting to study how the interpretations influence the realization and implementation of new reforms. Do the different education models only represent various organizations, or do they, in addition, emphasize the knowledge types differently? Is the role of the teacher educators primarily formed by ideas about teaching or by the educational model? To what extent is there coherence between the visions formulated in the policy documents and the organization of various subjects, teaching plans and practice (Grossman et al. 2008; Darling-Hammond 2006)? To what extent do national regulations and guidelines contribute to enforce a larger extent of integration, thereby strengthening the so-called professional aspects of teacher education? Do these expectations contribute to more common understanding of teacher education? To what extent does the education represent a research-based knowledge base that is focused on continuous professional development in practice (Day 1999; Hargreaves 1996)? In this project we will explore these questions from three angles: i) by studying what teacher educators, students and teacher mentors interpret a relevant professional knowledge, ii) by studying what they do in practicum, and iii) by studying what implications these conceptions and practicum have for teacher qualification, and what consequences a weak coherence in this respect have. We will explore these three topics using quantitative databases, by gathering qualitative data and by making use of interventions through action research. Because the five sub-projects are all concerned with the same overarching questions, we will in the project seek to draw on each other’s findings and collaborate across sub-projects combining qualitative and quantitative data.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Finn Daniel Raaen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet

Per Olaf Aamodt

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Marc Esser-Noethlichs

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kåre Heggen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen i Volda
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Yvette Solomon

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Manchester Metropolitan University
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Practice Teachers’ Role in Teacher Education – Individual Practices across Educational Curricula.

Thorsen, Kirsten. 2016, Acta Didactica Norge. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Grunnskolelærerutdanningen: Rektors rolle i praksisopplæringen.

Thorsen, Kirsten; Raaen, Finn Daniel. 2016, Bedre Skole. OSLOMETPopulærvitenskapelig artikkel

Praksisopplæring - et felles prosjekt mellom høgskole og praksisskole.

Heggen, Kåre; Thorsen, Kirsten. 2015, Norsk pedagogisk tidsskrift. HVO, OSLOMETVitenskapelig artikkel
1 - 3 av 3