Cristin-prosjekt-ID: 409980
Sist endret: 8. november 2013, 14:08

Cristin-prosjekt-ID: 409980
Sist endret: 8. november 2013, 14:08
Prosjekt

Do design and use of management control systems affect student performance?

prosjektleder

Liv Bente Hannevik Friestad
ved Institutt for økonomi ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for økonomi ved Universitetet i Agder

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. september 2012 Slutt: 31. desember 2014

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Do design and use of management control systems affect student performance?

Sammendrag

Grunnskoleelever ulike skoler så vel som i ulike deler av landet presterer ulikt på nasjonale prøver.Dette gjelder selv om man i analyser av elevenes resultater kontrollerer for elevenes bakgrunn og andre faktorer som man vet innvirker på elevenes prestasjoner. Dette prosjektet setter søkelyset på styringen i og av skoler og om forskjeller mellom fylker, kommuner og skoler med hensyn til hvordan styringen av skolene skjer, har betydning for elevenes resultater og dermed kan forklare noe av den variasjon i elevprestasjoner som man til nå ikke har gode forklaringer på.

Vitenskapelig sammendrag

Analyser av resultatene på nasjonale prøver viser til dels stor uforklart variasjon i resultater mellom skoler og ulike deler av landet selv når man justerer for elevers sosioøkonomiske bakgrunn og andre faktorer. Om og i så fall hvordan utforming og bruk av styringssystemer internt i skoler og i skolesektoren som sådan påvirker elevresultater er lite studert. Dette prosjektet har som formål å utforske om det er en slik sammenheng. Med hensyn til urforming av styringssystemer bygger prosjektet på "the package of control"(Malmi, T., & Brown, D. A. (2008). Management control systems as a package—Opportunities, challenges and research directions Management Accounting Research, 19, 287-300)mens Simons' "levers of control" (Simons, R. (1995). Levers of Control: How Managers Use Innovative Control Systems to Drive Strategic Renewal. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press) legges til grunn for kategorisering og analyse av bruksdimensjonen. Prosjektet er ett av flere delprosjekter som til sammen utgjør prosjektet "lærende regioner" (http://www.kunnskapsdeling.no/hoved.aspx?m=71023). Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd (PRAKUT-programmet)

Metode

I prosjektet vil det bli sendt ut spørreskjema til alle skoler og kommuner i landet. Resultatene fra disse vil bli koblet til registerdata om elevresultater, skolekarakteristika, data om elevers sosioøkonomiske bakgrunn og andre relevant tilgjengelig statistikk. I tillegg vil det bli gjennomført case-studier i et utvalg skoler i utvalge kommuner og fylker.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Liv Bente Hannevik Friestad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for økonomi ved Universitetet i Agder
1 - 1 av 1