Cristin-prosjekt-ID: 412649
Sist endret: 9. desember 2016 10:59

Cristin-prosjekt-ID: 412649
Sist endret: 9. desember 2016 10:59
Prosjekt

Valuing Norwegian Wool - 11201011

prosjektleder

Ingun Grimstad Klepp
ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Finansiering

  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 199329

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. mars 2010 Slutt: 30. juni 2013

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Valuing Norwegian Wool - 11201011

Sammendrag

Dette forskningsprosjektet forener flere rådende forbrukstendenser som etikk, miljø, og økt fokus på det lokale både med tanke på revitalisering av håndverkstradisjoner og på kortreiste råvarer.

I motsetning til innen andre rurale industrier som matproduksjon og turisme, har det ikke vært utført systematisk forskning og utvikling på ull. I tråd med et hurtig økende miljøfokus i tekstilsektoren og etterspørsel etter tekstiler med tekniske kvaliteter, er dette et opportunt øyeblikk for å utforske potensialet i verdiskaping knyttet til norsk ull; et felt der både kunnskap og strategisk handling er fragmentert. For å gjøre dette, er vi nødt til å mobilisere hele verdikjeden – fra bonden til forbrukeren.

Organiseringen av forskningsprosjektet er unik, og kobler for første gang sammen alle de vitale delene i verdikjeden til et nettverk av KMB-partnere. KMB-konsortiet består av førstehåndsselgere, tilverkingsindustri og salgsledd i samarbeid for å øke verdipotensialet for norsk ull; et fiber med et bredt spekter av anvendelsesområder.

Prosjektet er inndelt i 8 arbeidspakker og løper over 3 år.

Våre ambisjoner krever en holistisk og kryssdisiplinær tilnærming, som ikke bare inkluderer fagområder som humaniora, markedsføring og samfunnsvitenskap, men også tekstilingeniørfeltet, mote og design.

Vitenskapelig sammendrag

Dette forskningsprosjektet forener flere rådende forbrukstendenser som etikk, miljø, og økt fokus på det lokale både med tanke på revitalisering av håndverkstradisjoner og på kortreiste råvarer.

I motsetning til innen andre rurale industrier som matproduksjon og turisme, har det ikke vært utført systematisk forskning og utvikling på ull. I tråd med et hurtig økende miljøfokus i tekstilsektoren og etterspørsel etter tekstiler med tekniske kvaliteter, er dette et opportunt øyeblikk for å utforske potensialet i verdiskaping knyttet til norsk ull; et felt der både kunnskap og strategisk handling er fragmentert. For å gjøre dette, er vi nødt til å mobilisere hele verdikjeden – fra bonden til forbrukeren.

Organiseringen av forskningsprosjektet er unik, og kobler for første gang sammen alle de vitale delene i verdikjeden til et nettverk av KMB-partnere. KMB-konsortiet består av førstehåndsselgere, tilverkingsindustri og salgsledd i samarbeid for å øke verdipotensialet for norsk ull; et fiber med et bredt spekter av anvendelsesområder.

Prosjektet er inndelt i 8 arbeidspakker og løper over 3 år.

Våre ambisjoner krever en holistisk og kryssdisiplinær tilnærming, som ikke bare inkluderer fagområder som humaniora, markedsføring og samfunnsvitenskap, men også tekstilingeniørfeltet, mote og design.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ingun Grimstad Klepp

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Charlotte Bik Bandlien

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Kunsthøgskolen i Oslo

Sara Almgren

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Marie Hebrok

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Kirsi Laitala

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Wool you wear it? – Woollen garments in Norway and the United Kingdom .

Hebrok, Marie; Klepp, Ingun Grimstad; Turney, Joanne. 2016, Clothing Cultures. BATHSPA, OSLOMETVitenskapelig artikkel

The Wonders of Norwegian Wool.

Hebrok, Marie; Klepp, Ingun Grimstad. 2013, Interactions: Studies in Communication & Culture. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Det hvite gullet.

Klepp, Ingun Grimstad; Hebrok, Marie; Tobiasson, Tone Skårdal. 2013, PERSONAE - Tidsskrift for klær, kropp, kultur. OSLOMETPopulærvitenskapelig artikkel

Valuing Norwegian Wool.

Hebrok, Marie; Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Laitala, Kirsi Maria; Vestvik, Marit; Buck, Madeline. 2012, OSLOMETRapport

Consumers' wool wash habits - and opportunities to improve them.

Laitala, Kirsi Maria; Klepp, Ingun Grimstad; Kjeldsberg, Marit; Eilertsen, Kjersti. 2011, OSLOMETRapport
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »