Cristin-prosjekt-ID: 412719
Sist endret: 26. juni 2014, 15:41

Cristin-prosjekt-ID: 412719
Sist endret: 26. juni 2014, 15:41
Prosjekt

Functional use of hands and participation in everyday life activities for preschool children with Cerebral Palsy – a population based study

prosjektleder

Sigrid Østensjø
ved Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Diakonhjemmet sykehus
  • Universitetet i Oslo

Tidsramme

Avsluttet
Start: 17. september 2012 Slutt: 16. juni 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Functional use of hands and participation in everyday life activities for preschool children with Cerebral Palsy – a population based study

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektetet er del av “Habiliteringsforløpsprosjektet for barn med CP” (CPHAB), og er lokalisert i “the Research center for habilitation and rehabilitation models and services” (CHARM), UiO. Institutt for helse og samfunn. Cerebral parese (CP) er den vanligste årsaken til motoriske funksjonsforstyrrelser hos barn. De motoriske forstyrrelsene kan føre til aktivitets- og deltakelsesbegrensninger, og ledsages ofte av sensoriske, kognitive, kommunikative og perseptuelle forstyrrelser. Forekomsten av CP i Norge er 2,1 per 1000 levende fødte, og gir omlag 120-130 nye tilfeller hvert år. Barn innenfor alle undergrupper og alvorlightesgrad av av CP, opplever redusert håndfunksjon. Det finnes god kunnskap om utviklingen av grovmotorisk funksjon hos barn med CP, mens kunnskap om utviklingen av håndfunksjon og hvordan dette påvirkes av ordinære habiliteringstjenester og tiltak er svært begrenset.

Prosjektet har som mål å øke kunnskap om utviklingen av håndfunksjon, om tjenester og tiltak som iverksettes for å styrke håndfunksjon, og om faktorer som påvirker utviklingen av håndfunksjon gjennom førskolealder for barn med CP. Manuelle ferdigheter og bilateral håndfunksjon vil undersøkes ved hjelp av både et tverrsnitts- og longitudinelt design. Baselinedata for alle barna vil anvendes for å utforske determinanter for bilateral håndfunksjon, og for å beskrive etablerte tjenester og tiltak rettet mot barna og deres familier. Longitudinelle data vil anvendes for å beskrive utviklingen av bilateral håndfunksjon over tid. I den longitudinelle studien vil hvert barn undersøkes minimum tre ganger, med seks måneders mellomrom, over maksimum to år.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Sigrid Østensjø

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet

Gunvor Lilleholt Klevberg

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse og samfunn ved Universitetet i Oslo
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet - storbyuniversitetet

Reidun Jahnsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Oslo universitetssykehus HF
Aktiv cristin-person

Ingvild Kjeken

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Klinikk for revmatologi poliklinikk og forskning ved Diakonhjemmet sykehus
1 - 4 av 4