Cristin-prosjekt-ID: 412895
Sist endret: 25. august 2014, 12:53

Cristin-prosjekt-ID: 412895
Sist endret: 25. august 2014, 12:53
Prosjekt

EU Scoreboard og FFU - 11201131

prosjektleder

Lisbet Berg
ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. desember 2011 Slutt: 31. desember 2020

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

EU Scoreboard og FFU - 11201131

Sammendrag

Fra og med 2011 har Norge blitt inkludert i EU kommisjonens Consumer Scoreboards ledet av DG Sanco. I samarbeidet med FFU (forbrukerinstitusjonene med representanter fra BLD, FR, FO og SIFO) og ICCNG (International Consumer Condition Network Group med medlemmer fra forsknings- og forbrukerorganisasjoner i Danmark, England, Sverige, Nederland, Finland, samt observerende medlem fra DG Sanco) har SIFO en viktig rolle som bidragsyter, herunder løpende kvalitetssikring av spørsmål rettet mot forbrukerundersøkelser i EU. Deltakelsen i Consumer Scoreboards gir oss tilgang på et unikt materiale der vi kan sammenligne norske resultater med resultatene i 29 andre europeiske land, i tillegg til at Norge inkluderes i EU’s rapporteringer. Materialet gir også muligheter for utvidede analyser av forbrukerforholdene i Norge, og Norge sett i et internasjonalt perspektiv. Consumer Scoreboards har bestått av to årlige typer av studier, men fra 2014 vil disse alternere, med en studie pr år:
  • 1) Consumer Market Scoreboard der forbrukernes tilfredshet med ca 50 markeder i EU28 pluss Norge og Island overvåkes på bakgrunn av MPI (market performance index: trust, comparability, problems & complaints, satisfaction, choice, switching).
  • 2) Consumer Conditions Surveys, som i likhet med vår egen Sifo-survey har en stamme av faste variable (CCI-consumer condition index), mens andre variable varierer.
Med Consumer Scoreboards undersøkelsene som utgangspunkt gjøres det i tillegg markedsstudier (ca 2 i året) samt øvrige studier (eks Vulnerability Study, Consumer Empowerment Study).

Vitenskapelig sammendrag

Fra og med 2011 har Norge blitt inkludert i EU kommisjonens Consumer Scoreboards ledet av DG Sanco. I samarbeidet med FFU (forbrukerinstitusjonene med representanter fra BLD, FR, FO og SIFO) og ICCNG (International Consumer Condition Network Group med medlemmer fra forsknings- og forbrukerorganisasjoner i Danmark, England, Sverige, Nederland, Finland, samt observerende medlem fra DG Sanco) har SIFO en viktig rolle som bidragsyter, herunder løpende kvalitetssikring av spørsmål rettet mot forbrukerundersøkelser i EU. Deltakelsen i Consumer Scoreboards gir oss tilgang på et unikt materiale der vi kan sammenligne norske resultater med resultatene i 29 andre europeiske land, i tillegg til at Norge inkluderes i EU’s rapporteringer. Materialet gir også muligheter for utvidede analyser av forbrukerforholdene i Norge, og Norge sett i et internasjonalt perspektiv. Consumer Scoreboards har bestått av to årlige typer av studier, men fra 2014 vil disse alternere, med en studie pr år:
  • 1) Consumer Market Scoreboard der forbrukernes tilfredshet med ca 50 markeder i EU28 pluss Norge og Island overvåkes på bakgrunn av MPI (market performance index: trust, comparability, problems & complaints, satisfaction, choice, switching).
  • 2) Consumer Conditions Surveys, som i likhet med vår egen Sifo-survey har en stamme av faste variable (CCI-consumer condition index), mens andre variable varierer.
Med Consumer Scoreboards undersøkelsene som utgangspunkt gjøres det i tillegg markedsstudier (ca 2 i året) samt øvrige studier (eks Vulnerability Study, Consumer Empowerment Study).

prosjektdeltakere

prosjektleder

Lisbet Berg

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Mary Ann Stamsø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Arne Dulsrud

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Boligsalg og salgsmetoder.

Stamsø, Mary Ann. 2012, OSLOMETRapport
1 - 3 av 3