Cristin-prosjekt-ID: 414371
Sist endret: 25. oktober 2013, 15:01

Cristin-prosjekt-ID: 414371
Sist endret: 25. oktober 2013, 15:01
Prosjekt

Helse- og sosialfagene i spenningsfeltet mellom system og livsverden

prosjektleder

Runar Bakken
ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Emneord

Helsetjenester • Makt • Pedagogikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 1999 Slutt: 14. desember 2000

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Helse- og sosialfagene i spenningsfeltet mellom system og livsverden

Sammendrag

På den ene siden er omsorgsarbeidere som arbeidstakere og forvaltere av betydelige samfunnsmessige ressurser innvevd i systemverdenen og må forholde seg til de rasjonalitetsformer som rår der med blant annet økt krav til økonomisk baserte prioriteringer og resultatdokumentasjon. På den annen side ligger det i selve omsorgsarbeidets karakter - en forpliktelse til å la solidaritet, nærhet personorientering og felleskapspremisser råde - dvs livsverdenskvaliteter. Knyttet til dette dilemma, vil følgende problemstillinger være av interesse for avdeling for helse-og sosialfag, som kvalifiserer studenter til de arenaer hvor yrkesutøverne møter klienter/pasienter: 1) Når studenter har to arenaer for læring - skole og praksis - hvilke kompetanse har avgangsstudenter i å beskrive, forklare og forstå de løsningsstrategier som velges av helse-og sosialpolitiske myndigheter på overnevnte hoveddilemma? 2) Hvilke kunnskapsformer tar avganstudenter i bruk innenfor de ulike arenene, og i tilfelle hvilke sosiale prosesser medvirker til at noen kunnskapsformer blir anerkjent, mens andre blir forkastet. Hovedformål: Utarbeidelse av en forskningsrapport i tilknytning til makt- og demokratiutredningen. Delmål: Delrapport for helse- og sosialfag med "svar" på de spesifikke problemstillingene knyttet til prosjektet. Delprosjektet har således et uttalt pedagogisk siktemål hvor konklusjonene vil kunne få konsekvenser for både prioritering av tematisk innhold og pedagogisk tilrettelegging for læring. Metode: kritisk feltmetodikk. Arenaer: helse-og sosialsektoren i Porgrunn kommune - spesielt de arenaer som står i den direkte klient-/pasientbehandling.

Vitenskapelig sammendrag

På den ene siden er omsorgsarbeidere som arbeidstakere og forvaltere av betydelige samfunnsmessige ressurser innvevd i systemverdenen og må forholde seg til de rasjonalitetsformer som rår der med blant annet økt krav til økonomisk baserte prioriteringer og resultatdokumentasjon. På den annen side ligger det i selve omsorgsarbeidets karakter - en forpliktelse til å la solidaritet, nærhet personorientering og felleskapspremisser råde - dvs livsverdenskvaliteter. Knyttet til dette dilemma, vil følgende problemstillinger være av interesse for avdeling for helse-og sosialfag, som kvalifiserer studenter til de arenaer hvor yrkesutøverne møter klienter/pasienter: 1) Når studenter har to arenaer for læring - skole og praksis - hvilke kompetanse har avgangsstudenter i å beskrive, forklare og forstå de løsningsstrategier som velges av helse-og sosialpolitiske myndigheter på overnevnte hoveddilemma? 2) Hvilke kunnskapsformer tar avganstudenter i bruk innenfor de ulike arenene, og i tilfelle hvilke sosiale prosesser medvirker til at noen kunnskapsformer blir anerkjent, mens andre blir forkastet. Hovedformål: Utarbeidelse av en forskningsrapport i tilknytning til makt- og demokratiutredningen. Delmål: Delrapport for helse- og sosialfag med "svar" på de spesifikke problemstillingene knyttet til prosjektet. Delprosjektet har således et uttalt pedagogisk siktemål hvor konklusjonene vil kunne få konsekvenser for både prioritering av tematisk innhold og pedagogisk tilrettelegging for læring. Metode: kritisk feltmetodikk. Arenaer: helse-og sosialsektoren i Porgrunn kommune - spesielt de arenaer som står i den direkte klient-/pasientbehandling.

Tittel

Health- and socialsciences between system and lifespace

Sammendrag

On one hand healthcare workers as such are managers for major rescourses in our society, wich is govern by a rationalety wich is related to this such as economical priorities. On the other hand one also has another kind of rationalty connected to their lifespace wich is based on values such as solidarity and closeness to persons involved in their work. Given to arenas for learning – school and trough practical work –what kind of knowlegde has graduate students achived for understanding the priorities given by the health authorities for managing in their work? Secondly, what kind of knowledge do the graduate students in fact use, achived from these to arenas, when they are about solve problems trough practical work, and what kind of knowledge do they not use and whats the reason for choose one knowledge for the other? The main purpose with this project: Make a report for the “Norwegian Power and Democrasy program ”, and as a part of this also make a report for the Faculty of Health and Social Study wich intends to give an answer to this questions mentioned earlier. Another goal with this project is using pedagogical theory wich hopefully will make consequenses for the pedagogical work within our Department. Metodhs: Critical field methods. Arenas The Health and Sosial sector within Porsgrunn municipalety related to the relation between treathment of clients/patients.

Vitenskapelig sammendrag

On one hand healthcare workers as such are managers for major rescourses in our society, wich is govern by a rationalety wich is related to this such as economical priorities. On the other hand one also has another kind of rationalty connected to their lifespace wich is based on values such as solidarity and closeness to persons involved in their work. Given to arenas for learning – school and trough practical work –what kind of knowlegde has graduate students achived for understanding the priorities given by the health authorities for managing in their work? Secondly, what kind of knowledge do the graduate students in fact use, achived from these to arenas, when they are about solve problems trough practical work, and what kind of knowledge do they not use and whats the reason for choose one knowledge for the other? The main purpose with this project: Make a report for the “Norwegian Power and Democrasy program ”, and as a part of this also make a report for the Faculty of Health and Social Study wich intends to give an answer to this questions mentioned earlier. Another goal with this project is using pedagogical theory wich hopefully will make consequenses for the pedagogical work within our Department. Metodhs: Critical field methods. Arenas The Health and Sosial sector within Porsgrunn municipalety related to the relation between treathment of clients/patients.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Runar Bakken

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Aktiv cristin-person

Halvard Vike

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 2 av 2