Sammendrag
På den ene siden er omsorgsarbeidere som arbeidstakere og forvaltere av
betydelige samfunnsmessige ressurser innvevd i systemverdenen og må forholde
seg til de rasjonalitetsformer som rår der med blant annet økt krav til
økonomisk baserte prioriteringer og resultatdokumentasjon.
På den annen side ligger det i selve
omsorgsarbeidets karakter - en forpliktelse til å la solidaritet, nærhet
personorientering og felleskapspremisser råde - dvs
livsverdenskvaliteter. Knyttet til dette dilemma, vil følgende
problemstillinger være av interesse for avdeling for helse-og sosialfag, som
kvalifiserer studenter til de arenaer hvor yrkesutøverne møter
klienter/pasienter: 1) Når studenter har to arenaer for læring -
skole og praksis - hvilke kompetanse har avgangsstudenter i å beskrive,
forklare og forstå de løsningsstrategier som velges av helse-og
sosialpolitiske myndigheter på overnevnte hoveddilemma? 2) Hvilke
kunnskapsformer tar avganstudenter i bruk innenfor de ulike arenene, og i
tilfelle hvilke sosiale prosesser medvirker til at noen kunnskapsformer
blir anerkjent, mens andre blir forkastet. Hovedformål: Utarbeidelse av
en forskningsrapport i tilknytning til makt- og
demokratiutredningen. Delmål: Delrapport for helse- og sosialfag med "svar"
på de spesifikke problemstillingene knyttet til prosjektet. Delprosjektet
har således et uttalt pedagogisk siktemål hvor konklusjonene vil
kunne få konsekvenser for både prioritering av tematisk innhold og
pedagogisk tilrettelegging for læring. Metode: kritisk feltmetodikk.
Arenaer: helse-og sosialsektoren i Porgrunn kommune - spesielt de arenaer
som står i den direkte klient-/pasientbehandling.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
På den ene siden er omsorgsarbeidere som arbeidstakere og forvaltere av
betydelige samfunnsmessige ressurser innvevd i systemverdenen og må forholde
seg til de rasjonalitetsformer som rår der med blant annet økt krav til
økonomisk baserte prioriteringer og resultatdokumentasjon.
På den annen side ligger det i selve
omsorgsarbeidets karakter - en forpliktelse til å la solidaritet, nærhet
personorientering og felleskapspremisser råde - dvs
livsverdenskvaliteter. Knyttet til dette dilemma, vil følgende
problemstillinger være av interesse for avdeling for helse-og sosialfag, som
kvalifiserer studenter til de arenaer hvor yrkesutøverne møter
klienter/pasienter: 1) Når studenter har to arenaer for læring -
skole og praksis - hvilke kompetanse har avgangsstudenter i å beskrive,
forklare og forstå de løsningsstrategier som velges av helse-og
sosialpolitiske myndigheter på overnevnte hoveddilemma? 2) Hvilke
kunnskapsformer tar avganstudenter i bruk innenfor de ulike arenene, og i
tilfelle hvilke sosiale prosesser medvirker til at noen kunnskapsformer
blir anerkjent, mens andre blir forkastet. Hovedformål: Utarbeidelse av
en forskningsrapport i tilknytning til makt- og
demokratiutredningen. Delmål: Delrapport for helse- og sosialfag med "svar"
på de spesifikke problemstillingene knyttet til prosjektet. Delprosjektet
har således et uttalt pedagogisk siktemål hvor konklusjonene vil
kunne få konsekvenser for både prioritering av tematisk innhold og
pedagogisk tilrettelegging for læring. Metode: kritisk feltmetodikk.
Arenaer: helse-og sosialsektoren i Porgrunn kommune - spesielt de arenaer
som står i den direkte klient-/pasientbehandling.
Vis fullstendig beskrivelse