Cristin-prosjekt-ID: 414547
Sist endret: 11. november 2013, 09:44

Cristin-prosjekt-ID: 414547
Sist endret: 11. november 2013, 09:44
Prosjekt

Utforsking og bygging av keramikkovner egnet for undervisning i skolens uterom.

prosjektleder

Jostein Sandven
ved Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. mai 2001 Slutt: 1. mai 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utforsking og bygging av keramikkovner egnet for undervisning i skolens uterom.

Sammendrag

Norsk Forms program Skole og omgivelser arbeider med ulike utviklingsprosjekter innenfor tema undervisning av arkitektur og design i skolen Dette tar utgangspunkt i de nye læreplanene og i behovet for nytt erfaringsmateriale i et for skolen nytt fagområde Det er vesentlig at arbeidet med arkitektur får en handlingsbasert dimensjon, at elever får arbeide med og konkret e f re grunnelementene konstruksjon, materiale, romdannelser Det er videre i denne sammenheng naturlig å utprøve utearealet i skolene som læringsarena slik intensjonen er i reformen Norsk Form, i samarbeid med HIT og aktuelle skoler som inngår i sama bei snettverket Arkitekturverksted, ønsket å starte opp et utviklingsprosjekt med bygging og drift av ute-ovner for brenning av keramikk som et element i arkitekturdimensjonen i faget kunst og håndverk. Vårt prosjekt er en del av dette utviklingspros ekte Andre aktuelle samarbeidspartnere er Konstfack, Stockholm ved prof.i keramikk Torbjørn Kvasbø og andre utdanningsinstitusjoner i Norden, evt. i Europa I prosjektet skal vi registrere og studere ulike typer keramikk-ovner og prøve ut og tilp sse dis e for bruk i skolens uteareal Vi ser prosjektet som en del av et større utviklingsarbeid hvor vi ønsker å belyse hvilken betydning kroppslig erfaringsdannelse har for utviklingen av barns romforståelse Målsetting Vi skal utvikle meto er for - Kr ppslig erfaringsdannelse i relasjon til arbeid med rom - En handlingsbasert dimensjon i arbeidet med arkitektur der elever får arbeide med og konkret erfare grunnelementene konstruksjon, materiale og romdannelser.

Vitenskapelig sammendrag

Norsk Forms program Skole og omgivelser arbeider med ulike utviklingsprosjekter innenfor tema undervisning av arkitektur og design i skolen Dette tar utgangspunkt i de nye læreplanene og i behovet for nytt erfaringsmateriale i et for skolen nytt fagområde Det er vesentlig at arbeidet med arkitektur får en handlingsbasert dimensjon, at elever får arbeide med og konkret e f re grunnelementene konstruksjon, materiale, romdannelser Det er videre i denne sammenheng naturlig å utprøve utearealet i skolene som læringsarena slik intensjonen er i reformen Norsk Form, i samarbeid med HIT og aktuelle skoler som inngår i sama bei snettverket Arkitekturverksted, ønsket å starte opp et utviklingsprosjekt med bygging og drift av ute-ovner for brenning av keramikk som et element i arkitekturdimensjonen i faget kunst og håndverk. Vårt prosjekt er en del av dette utviklingspros ekte Andre aktuelle samarbeidspartnere er Konstfack, Stockholm ved prof.i keramikk Torbjørn Kvasbø og andre utdanningsinstitusjoner i Norden, evt. i Europa I prosjektet skal vi registrere og studere ulike typer keramikk-ovner og prøve ut og tilp sse dis e for bruk i skolens uteareal Vi ser prosjektet som en del av et større utviklingsarbeid hvor vi ønsker å belyse hvilken betydning kroppslig erfaringsdannelse har for utviklingen av barns romforståelse Målsetting Vi skal utvikle meto er for - Kr ppslig erfaringsdannelse i relasjon til arbeid med rom - En handlingsbasert dimensjon i arbeidet med arkitektur der elever får arbeide med og konkret erfare grunnelementene konstruksjon, materiale og romdannelser.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Jostein Sandven

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge

Trond Fredriksen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for estetiske fag ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 2 av 2