Sammendrag
Norsk Forms program Skole og omgivelser arbeider med ulike utviklingsprosjekter
innenfor tema undervisning av arkitektur og
design i skolen
Dette tar utgangspunkt i de nye læreplanene og i behovet for nytt
erfaringsmateriale i et for skolen nytt fagområde
Det er vesentlig at arbeidet med arkitektur får en handlingsbasert dimensjon,
at elever får arbeide med og konkret e f re grunnelementene konstruksjon,
materiale, romdannelser
Det er videre i denne sammenheng naturlig å utprøve utearealet i skolene som
læringsarena slik intensjonen er i reformen
Norsk Form, i samarbeid med HIT og aktuelle skoler som inngår i sama bei
snettverket Arkitekturverksted, ønsket å starte opp et utviklingsprosjekt med
bygging og drift av ute-ovner for brenning av keramikk som et element i
arkitekturdimensjonen i faget kunst og håndverk.
Vårt prosjekt er en del av dette utviklingspros ekte
Andre aktuelle samarbeidspartnere er Konstfack, Stockholm ved prof.i keramikk
Torbjørn Kvasbø og andre utdanningsinstitusjoner i Norden, evt. i Europa
I prosjektet skal vi registrere og studere ulike typer keramikk-ovner og prøve
ut og tilp sse dis e for bruk i skolens uteareal
Vi ser prosjektet som en del av et større utviklingsarbeid hvor vi ønsker å
belyse hvilken betydning kroppslig erfaringsdannelse har for utviklingen av
barns romforståelse
Målsetting
Vi skal utvikle meto er for
- Kr ppslig erfaringsdannelse i relasjon til arbeid med rom
- En handlingsbasert dimensjon i arbeidet med arkitektur der elever
får arbeide med og konkret erfare grunnelementene konstruksjon,
materiale og romdannelser.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Norsk Forms program Skole og omgivelser arbeider med ulike utviklingsprosjekter
innenfor tema undervisning av arkitektur og
design i skolen
Dette tar utgangspunkt i de nye læreplanene og i behovet for nytt
erfaringsmateriale i et for skolen nytt fagområde
Det er vesentlig at arbeidet med arkitektur får en handlingsbasert dimensjon,
at elever får arbeide med og konkret e f re grunnelementene konstruksjon,
materiale, romdannelser
Det er videre i denne sammenheng naturlig å utprøve utearealet i skolene som
læringsarena slik intensjonen er i reformen
Norsk Form, i samarbeid med HIT og aktuelle skoler som inngår i sama bei
snettverket Arkitekturverksted, ønsket å starte opp et utviklingsprosjekt med
bygging og drift av ute-ovner for brenning av keramikk som et element i
arkitekturdimensjonen i faget kunst og håndverk.
Vårt prosjekt er en del av dette utviklingspros ekte
Andre aktuelle samarbeidspartnere er Konstfack, Stockholm ved prof.i keramikk
Torbjørn Kvasbø og andre utdanningsinstitusjoner i Norden, evt. i Europa
I prosjektet skal vi registrere og studere ulike typer keramikk-ovner og prøve
ut og tilp sse dis e for bruk i skolens uteareal
Vi ser prosjektet som en del av et større utviklingsarbeid hvor vi ønsker å
belyse hvilken betydning kroppslig erfaringsdannelse har for utviklingen av
barns romforståelse
Målsetting
Vi skal utvikle meto er for
- Kr ppslig erfaringsdannelse i relasjon til arbeid med rom
- En handlingsbasert dimensjon i arbeidet med arkitektur der elever
får arbeide med og konkret erfare grunnelementene konstruksjon,
materiale og romdannelser.
Vis fullstendig beskrivelse