Cristin-prosjekt-ID: 414835
Sist endret: 25. november 2014, 10:40

Cristin-prosjekt-ID: 414835
Sist endret: 25. november 2014, 10:40
Prosjekt

Biologisk mangfold i nærmiljøet

prosjektleder

Per Fadnes
ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Basale biofag

Emneord

Biologisk mangfold • Fenologi • Helsepolitikk Komunikasjon medisin og helse

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. oktober 2000 Slutt: 1. juni 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Biologisk mangfold i nærmiljøet

Sammendrag

Mål: Bruk av database som IKT-verktøy i arbeid med naturinformasjon Delmål: a) Utvikle et databaseverktøy for etablering av en lokal/regional samling av data om natur med biologisk/geologisk informasjon. b) Utvikle et database-basert verktøy for arbeid med naturinformasjon i grunnskolen. Idè-beskrivelse og begrunnelse: a)Lokal/regional natur-base Utvikle en database med informasjoner om den loakle/regionale naturen. Informasjonen kan være: Registrering av planter og dyr som lever i området Registrering av geologien i området Registrering av spesielle naturelement (enkeltobjekter) Basen skal være tilgjengelig og skal kunne søkes i av alle via internett. Basen må sikres faglig kvalitet. Den faglige validiteten må ivaretaes av fagpersoner som får tilgang til å skrive data inn i basen. b) Interaktivt IKT-verktøy for arbeid med lokal natur og miljø i skolen I. Utforme database(r) hvor elevene kan registrere: - Naturelement i sitt nærområde. (Planter, dyr, geologi, enkeltobjekt, naturtyper etc). - Årstidsendringer (fenologi), for eksempel blomstringstidspunkt, trekkfugler vår/høst, tilstandsendring for enkeltarter og hele naturtyper gjennom året. - Endringsforløp i klimafaktorer (temp, nedbør, etc) II. Utvikle en database hvor elevene kan rapportere. Her skal elevene kunne legge inn sine dokument/rapporter basert på undersøkelser, registreringer, informasjonsinnhenting og med tekst, bilde/tegning og animasjoner etc som dokumentasjons-elementer. Basen skal være et hjelpemiddel til å strukturere informasjon, bidra til enklere å finne fra til informasjon og kunne lagre informasjon for eget og andres behov. Arbeidet med en slik database vil foruten arbeid i og med natur ha klare tverrfaglige aspekter mot bla norskfaget i samband med tekstskaping og rapporteringsformer.

Vitenskapelig sammendrag

Mål: Bruk av database som IKT-verktøy i arbeid med naturinformasjon Delmål: a) Utvikle et databaseverktøy for etablering av en lokal/regional samling av data om natur med biologisk/geologisk informasjon. b) Utvikle et database-basert verktøy for arbeid med naturinformasjon i grunnskolen. Idè-beskrivelse og begrunnelse: a)Lokal/regional natur-base Utvikle en database med informasjoner om den loakle/regionale naturen. Informasjonen kan være: Registrering av planter og dyr som lever i området Registrering av geologien i området Registrering av spesielle naturelement (enkeltobjekter) Basen skal være tilgjengelig og skal kunne søkes i av alle via internett. Basen må sikres faglig kvalitet. Den faglige validiteten må ivaretaes av fagpersoner som får tilgang til å skrive data inn i basen. b) Interaktivt IKT-verktøy for arbeid med lokal natur og miljø i skolen I. Utforme database(r) hvor elevene kan registrere: - Naturelement i sitt nærområde. (Planter, dyr, geologi, enkeltobjekt, naturtyper etc). - Årstidsendringer (fenologi), for eksempel blomstringstidspunkt, trekkfugler vår/høst, tilstandsendring for enkeltarter og hele naturtyper gjennom året. - Endringsforløp i klimafaktorer (temp, nedbør, etc) II. Utvikle en database hvor elevene kan rapportere. Her skal elevene kunne legge inn sine dokument/rapporter basert på undersøkelser, registreringer, informasjonsinnhenting og med tekst, bilde/tegning og animasjoner etc som dokumentasjons-elementer. Basen skal være et hjelpemiddel til å strukturere informasjon, bidra til enklere å finne fra til informasjon og kunne lagre informasjon for eget og andres behov. Arbeidet med en slik database vil foruten arbeid i og med natur ha klare tverrfaglige aspekter mot bla norskfaget i samband med tekstskaping og rapporteringsformer.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Per Fadnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Anders Haug

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2