Sammendrag
Mål:
Bruk av database som IKT-verktøy i arbeid med naturinformasjon
Delmål:
a) Utvikle et databaseverktøy for etablering av en lokal/regional samling av
data om natur med biologisk/geologisk informasjon.
b) Utvikle et database-basert verktøy for arbeid med naturinformasjon i
grunnskolen.
Idè-beskrivelse og begrunnelse:
a)Lokal/regional natur-base
Utvikle en database med informasjoner om den loakle/regionale naturen.
Informasjonen kan være:
Registrering av planter og dyr som lever i området
Registrering av geologien i området
Registrering av spesielle naturelement (enkeltobjekter)
Basen skal være tilgjengelig og skal kunne søkes i av alle via internett.
Basen må sikres faglig kvalitet.
Den faglige validiteten må ivaretaes av fagpersoner som får tilgang til å
skrive data inn i basen.
b) Interaktivt IKT-verktøy for arbeid med lokal natur og miljø i skolen
I. Utforme database(r) hvor elevene kan registrere:
- Naturelement i sitt nærområde. (Planter, dyr, geologi, enkeltobjekt,
naturtyper etc).
- Årstidsendringer (fenologi), for eksempel blomstringstidspunkt, trekkfugler
vår/høst, tilstandsendring for enkeltarter og hele naturtyper gjennom året.
- Endringsforløp i klimafaktorer (temp, nedbør, etc)
II. Utvikle en database hvor elevene kan rapportere. Her skal elevene kunne
legge inn sine dokument/rapporter basert på undersøkelser, registreringer,
informasjonsinnhenting og med tekst, bilde/tegning og animasjoner etc som
dokumentasjons-elementer.
Basen skal være et hjelpemiddel til å strukturere informasjon, bidra til
enklere å finne fra til informasjon og kunne lagre informasjon for eget og
andres behov.
Arbeidet med en slik database vil foruten arbeid i og med natur ha klare
tverrfaglige aspekter mot bla norskfaget i samband med tekstskaping og
rapporteringsformer.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Mål:
Bruk av database som IKT-verktøy i arbeid med naturinformasjon
Delmål:
a) Utvikle et databaseverktøy for etablering av en lokal/regional samling av
data om natur med biologisk/geologisk informasjon.
b) Utvikle et database-basert verktøy for arbeid med naturinformasjon i
grunnskolen.
Idè-beskrivelse og begrunnelse:
a)Lokal/regional natur-base
Utvikle en database med informasjoner om den loakle/regionale naturen.
Informasjonen kan være:
Registrering av planter og dyr som lever i området
Registrering av geologien i området
Registrering av spesielle naturelement (enkeltobjekter)
Basen skal være tilgjengelig og skal kunne søkes i av alle via internett.
Basen må sikres faglig kvalitet.
Den faglige validiteten må ivaretaes av fagpersoner som får tilgang til å
skrive data inn i basen.
b) Interaktivt IKT-verktøy for arbeid med lokal natur og miljø i skolen
I. Utforme database(r) hvor elevene kan registrere:
- Naturelement i sitt nærområde. (Planter, dyr, geologi, enkeltobjekt,
naturtyper etc).
- Årstidsendringer (fenologi), for eksempel blomstringstidspunkt, trekkfugler
vår/høst, tilstandsendring for enkeltarter og hele naturtyper gjennom året.
- Endringsforløp i klimafaktorer (temp, nedbør, etc)
II. Utvikle en database hvor elevene kan rapportere. Her skal elevene kunne
legge inn sine dokument/rapporter basert på undersøkelser, registreringer,
informasjonsinnhenting og med tekst, bilde/tegning og animasjoner etc som
dokumentasjons-elementer.
Basen skal være et hjelpemiddel til å strukturere informasjon, bidra til
enklere å finne fra til informasjon og kunne lagre informasjon for eget og
andres behov.
Arbeidet med en slik database vil foruten arbeid i og med natur ha klare
tverrfaglige aspekter mot bla norskfaget i samband med tekstskaping og
rapporteringsformer.
Vis fullstendig beskrivelse