Cristin-prosjekt-ID: 415262
Sist endret: 31. januar 2006, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 415262
Sist endret: 31. januar 2006, 00:00
Prosjekt

Å skape broer mellom tradisjonen og det moderne i musikkutdanning - på Zanzibar og i Norge

prosjektleder

Tormod Wallem Anundsen
ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Annen musikkvitenskap

Emneord

Musikkpedagogikk • Barn • Tanzania • Musikk • Undervisning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2003 Slutt: 31. mars 2006

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Å skape broer mellom tradisjonen og det moderne i musikkutdanning - på Zanzibar og i Norge

Sammendrag

Prosjektet er et samarbeid mellom Fakultet for kunstfag ved Høgskolen i Agder, og Dhow Countries Music Academy, Zanzibar, Tanzania. Innenfor prosjektsamarbeidet er det flere underprosjekter, som har fokus på: - Å utvikle musikalske undervisningsmetoder og -materiale tilpasset lokal musikkultur i Tanzania og Zanzibar - Å skape ny musikk basert på møte mellom ulike musikalske erfaringer. Både møte mellom Zanzibars musikktradisjoner (som i seg selv har rrøtter i arabisk, indisk og afrikansk musikk) og en vestlig musikalsk erfaring, og mellom tradisjonsmusikk og moderne uttrykk.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet er et samarbeid mellom Fakultet for kunstfag ved Høgskolen i Agder, og Dhow Countries Music Academy, Zanzibar, Tanzania. Innenfor prosjektsamarbeidet er det flere underprosjekter, som har fokus på: - Å utvikle musikalske undervisningsmetoder og -materiale tilpasset lokal musikkultur i Tanzania og Zanzibar - Å skape ny musikk basert på møte mellom ulike musikalske erfaringer. Både møte mellom Zanzibars musikktradisjoner (som i seg selv har rrøtter i arabisk, indisk og afrikansk musikk) og en vestlig musikalsk erfaring, og mellom tradisjonsmusikk og moderne uttrykk.

Tittel

Building Bridges Between the Tradition and Contemporary in Music Education ? Zanzibar and Norway

Sammendrag

The project is a co-operation between faculty of Fine Arts, Agder University College, Norway, and Dhow Countries Music Academy, Zanzibar, Tanzania. Within the framework of this co-operation there are several project areas, focusing on: - Developing musical teaching methods and -materials, based on local musical traditions in zanzibar and Tanzania - Creating new music based on encounters between different musical experiences. Both the meeting point between the Zanzibari musical traditions (which in themselves are a mix of Arab, African and Indian influences) and a Western musical horizon, and another meeting point between traditional and contemporary music.

Vitenskapelig sammendrag

The project is a co-operation between faculty of Fine Arts, Agder University College, Norway, and Dhow Countries Music Academy, Zanzibar, Tanzania. Within the framework of this co-operation there are several project areas, focusing on: - Developing musical teaching methods and -materials, based on local musical traditions in zanzibar and Tanzania - Creating new music based on encounters between different musical experiences. Both the meeting point between the Zanzibari musical traditions (which in themselves are a mix of Arab, African and Indian influences) and a Western musical horizon, and another meeting point between traditional and contemporary music.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Tormod Wallem Anundsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder

Hildegard Kiel

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker

Rolf Kristensen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for rytmisk musikk Kristiansand ved Universitetet i Agder
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Dhow Crossing - A Taarab Voyage Bintlibalady, Arebaba pakistani, Muhugo, Bånsull m.fl.

Kristensen, Rolf; Hans, Philipp. 2006, UIAMusikk - innspillingsprodukt

Teaching music to children - a series of workshops for teachers in Tanzania.

Anundsen, Tormod Wallem; Kiel, Hildegard. 2005, PASMAE Conference 2005. UIAPoster
1 - 2 av 2