Sammendrag
Forsknings-utdannings- og satsningsområdene (mat, miljø og bioteknologi) ved
NLH gjør behovet for høy etisk kompetanse i de faglige miljøer særdeles
påkrevende. Etikk ved NLH kan ikke begrenses til de særlige problemer knyttet
til bioteknologi rettet mot landbruk og matproduksjon. Gjennom sin faglige
profil aktualiserer virksomheten ved NLH et unikt omfang av aktuelle etiske
problemstillinger knyttet til forvaltningen av naturen. Undervisningstilbudet
i etikk har økt betraktelig i lpet av de siste år, spesielt i forbindelse med
innføringen av ex-phil.studiet som fokuserer på miljøetikk. Men problemet er
den manglende oppfølging og integrering av områdeorientert etikk i videre
studier, herunder forskerutdanningen, samt fraværet av egne etikkurs for
viderekomne studenter, stipendiater og forskere. Prosjektet går ut på å øke
den områdeetiske kompetansen i NLH-miljøet gjennom 1)arbeid for å integrere
etikk i ulike kurs ved NLH, 2) utvikling av nye områdeorienterte etikkurs for
studenter, stipendiater og forskere, og 3) arbeid for at vitenskapelig ansatte
skal få anledning til å forske på aktuelle etiske spørsmål. Prosjektet skal
gjennomføres i samarbeid med eksterne instanser (filosofiinstitutter,etc) og
virksomheter og med ulike instanser ved NLH, som studieavdelingen,
forskningsnemnda og instituttene.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Forsknings-utdannings- og satsningsområdene (mat, miljø og bioteknologi) ved
NLH gjør behovet for høy etisk kompetanse i de faglige miljøer særdeles
påkrevende. Etikk ved NLH kan ikke begrenses til de særlige problemer knyttet
til bioteknologi rettet mot landbruk og matproduksjon. Gjennom sin faglige
profil aktualiserer virksomheten ved NLH et unikt omfang av aktuelle etiske
problemstillinger knyttet til forvaltningen av naturen. Undervisningstilbudet
i etikk har økt betraktelig i lpet av de siste år, spesielt i forbindelse med
innføringen av ex-phil.studiet som fokuserer på miljøetikk. Men problemet er
den manglende oppfølging og integrering av områdeorientert etikk i videre
studier, herunder forskerutdanningen, samt fraværet av egne etikkurs for
viderekomne studenter, stipendiater og forskere. Prosjektet går ut på å øke
den områdeetiske kompetansen i NLH-miljøet gjennom 1)arbeid for å integrere
etikk i ulike kurs ved NLH, 2) utvikling av nye områdeorienterte etikkurs for
studenter, stipendiater og forskere, og 3) arbeid for at vitenskapelig ansatte
skal få anledning til å forske på aktuelle etiske spørsmål. Prosjektet skal
gjennomføres i samarbeid med eksterne instanser (filosofiinstitutter,etc) og
virksomheter og med ulike instanser ved NLH, som studieavdelingen,
forskningsnemnda og instituttene.
Vis fullstendig beskrivelse