Cristin-prosjekt-ID: 415604
Sist endret: 11. februar 2002, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 415604
Sist endret: 11. februar 2002, 00:00
Prosjekt

Kompetanseoppbygging i etikk ved Norges landbrukshøgskole

prosjektleder

Terje Kvilhaug
ved Handelshøgskolen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Veterinærhøgskolen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Filosofi

Emneord

Filosofi • Forskerutdanning • Utdanning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2002 Slutt: 31. desember 2004

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kompetanseoppbygging i etikk ved Norges landbrukshøgskole

Sammendrag

Forsknings-utdannings- og satsningsområdene (mat, miljø og bioteknologi) ved NLH gjør behovet for høy etisk kompetanse i de faglige miljøer særdeles påkrevende. Etikk ved NLH kan ikke begrenses til de særlige problemer knyttet til bioteknologi rettet mot landbruk og matproduksjon. Gjennom sin faglige profil aktualiserer virksomheten ved NLH et unikt omfang av aktuelle etiske problemstillinger knyttet til forvaltningen av naturen. Undervisningstilbudet i etikk har økt betraktelig i lpet av de siste år, spesielt i forbindelse med innføringen av ex-phil.studiet som fokuserer på miljøetikk. Men problemet er den manglende oppfølging og integrering av områdeorientert etikk i videre studier, herunder forskerutdanningen, samt fraværet av egne etikkurs for viderekomne studenter, stipendiater og forskere. Prosjektet går ut på å øke den områdeetiske kompetansen i NLH-miljøet gjennom 1)arbeid for å integrere etikk i ulike kurs ved NLH, 2) utvikling av nye områdeorienterte etikkurs for studenter, stipendiater og forskere, og 3) arbeid for at vitenskapelig ansatte skal få anledning til å forske på aktuelle etiske spørsmål. Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med eksterne instanser (filosofiinstitutter,etc) og virksomheter og med ulike instanser ved NLH, som studieavdelingen, forskningsnemnda og instituttene.

Vitenskapelig sammendrag

Forsknings-utdannings- og satsningsområdene (mat, miljø og bioteknologi) ved NLH gjør behovet for høy etisk kompetanse i de faglige miljøer særdeles påkrevende. Etikk ved NLH kan ikke begrenses til de særlige problemer knyttet til bioteknologi rettet mot landbruk og matproduksjon. Gjennom sin faglige profil aktualiserer virksomheten ved NLH et unikt omfang av aktuelle etiske problemstillinger knyttet til forvaltningen av naturen. Undervisningstilbudet i etikk har økt betraktelig i lpet av de siste år, spesielt i forbindelse med innføringen av ex-phil.studiet som fokuserer på miljøetikk. Men problemet er den manglende oppfølging og integrering av områdeorientert etikk i videre studier, herunder forskerutdanningen, samt fraværet av egne etikkurs for viderekomne studenter, stipendiater og forskere. Prosjektet går ut på å øke den områdeetiske kompetansen i NLH-miljøet gjennom 1)arbeid for å integrere etikk i ulike kurs ved NLH, 2) utvikling av nye områdeorienterte etikkurs for studenter, stipendiater og forskere, og 3) arbeid for at vitenskapelig ansatte skal få anledning til å forske på aktuelle etiske spørsmål. Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med eksterne instanser (filosofiinstitutter,etc) og virksomheter og med ulike instanser ved NLH, som studieavdelingen, forskningsnemnda og instituttene.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Terje Kvilhaug

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Handelshøgskolen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Deborah H. Oughton

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Realfag og teknologi ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
1 - 2 av 2