Cristin-prosjekt-ID: 420092
Sist endret: 4. april 2016 10:16

Cristin-prosjekt-ID: 420092
Sist endret: 4. april 2016 10:16
Prosjekt

Nyutdannede lærere og faglig kompetanse

prosjektleder

Gerd Grimsæth
ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. september 2014 Slutt: 30. desember 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nyutdannede lærere og faglig kompetanse

Sammendrag

Målet med denne studien er å utforske nyutdannede læreres opplevelser av egen undervisningskompetanse i leseopplæring for lesesvake elever. Gjennom denne studien ønsker vi å frembringe kunnskap om nyutdannede læreres kompetansebehov i leseopplæring for å kunne bidra til å forbedre lærerutdanningen og øke kommende lærernes profesjonalitet.

Vitenskapelig sammendrag

Målet med denne studien er å utforske nyutdannede læreres opplevelser av egen undervisningskompetanse i leseopplæring for lesesvake elever. Gjennom denne studien ønsker vi å frembringe kunnskap om nyutdannede læreres kompetansebehov i leseopplæring for å kunne bidra til å forbedre lærerutdanningen og øke kommende lærernes profesjonalitet.

Metode

Det brukes en kvalitativ metode med utgangspunkt i Q-metodologi.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Gerd Grimsæth

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

Helge Holgersen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for klinisk psykologi ved Universitetet i Bergen
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Korleis få gode nyutdanna lærarar til å bli?

Grimsæth, Gerd. 2016, Hordaland Folkeblad. HVLKronikk

Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av faglig kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt.

Grimsæth, Gerd; Holgersen, Helge. 2015, Acta Didactica Norge. HVLVitenskapelig artikkel

Nyutdannede lærere og faglig kompetanse.

Grimsæth, Gerd. 2015, Nasjonal nettverkskonferanse for Veiledning av nyutdannede lærere. HVLVitenskapelig foredrag
1 - 3 av 3