Omfanget av spesialundervisning har økt etter innføringen av læreplan for Kunnskapsløftet (Fasting 2010; 2013; Meld.st. 18: 2010-11). Mer enn åtte prosent av alle grunnskoleelever mottar deltid eller fulltid spesialundervisning, og både fra politisk og faglig hold er det stilt spørsmål ved om spesialundervisning som individuell opplæringstilpasning, er en formålstjenlig måte å tilrettelegging skolens faglige og sosiale læringsarbeid. Spesialundervisning omfatter elever som ikke får eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringa (opplæringslova, § 5-1), og innebærer enkeltvedtak om individspesifikke opplæringstiltak og en individuell opplæringsplan. Men før skolen utreder om det er behov for spesialundervisning, skal skolen ha prøvd ut ulike tiltak innenfor rammen av den ordinære opplæringa. Målet med prosjektet er å kartlegge barrierer og å analysere suksessfaktorer som bidrar til å styrke kvaliteten på den ordinære opplæringstilpasning for elever med et bekymringsverdig læringsutbytte – elever med et særlig behov for en opplæringstilpasning – og med det redusere omfanget av spesialundervisning.