Cristin-prosjekt-ID: 434261
Sist endret: 18. september 2014, 15:05

Cristin-prosjekt-ID: 434261
Sist endret: 18. september 2014, 15:05
Prosjekt

Fra spesialundervisning til opplæringstilpasning

prosjektleder

Rolf Bjarne Fasting
ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2013 Slutt: 20. desember 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fra spesialundervisning til opplæringstilpasning

Vitenskapelig sammendrag

Omfanget av spesialundervisning har økt etter innføringen av læreplan for Kunnskapsløftet (Fasting 2010; 2013; Meld.st. 18: 2010-11). Mer enn åtte prosent av alle grunnskoleelever mottar deltid eller fulltid spesialundervisning, og både fra politisk og faglig hold er det stilt spørsmål ved om spesialundervisning som individuell opplæringstilpasning, er en formålstjenlig måte å tilrettelegging skolens faglige og sosiale læringsarbeid. Spesialundervisning omfatter elever som ikke får eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringa (opplæringslova, § 5-1), og innebærer enkeltvedtak om individspesifikke opplæringstiltak og en individuell opplæringsplan. Men før skolen utreder om det er behov for spesialundervisning, skal skolen ha prøvd ut ulike tiltak innenfor rammen av den ordinære opplæringa. Målet med prosjektet er å kartlegge barrierer og å analysere suksessfaktorer som bidrar til å styrke kvaliteten på den ordinære opplæringstilpasning for elever med et bekymringsverdig læringsutbytte – elever med et særlig behov for en opplæringstilpasning – og med det redusere omfanget av spesialundervisning.

Metode

Studien omfatter en studie av erfaringene fra en av Oslos randkommuner med hensyn til omlegging av innsatsene knyttet til elever med særlige behov med lavt behov for spesialundervisning. Studien omfatter data fra lærerne i kommunens skoler og fra ansatte i PP-tjenesten gjennom en spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Rolf Bjarne Fasting

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Paul Robert Sundar

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Fra spesialundervisning til tilpasset opplæring.

Fasting, Rolf. 2013, OPPVEKST – 2013. OSLOMETFaglig foredrag

Advarer mot mer spesialundervisning.

Fasting, Rolf. 2013, OSLOMETIntervju
1 - 3 av 3