Bokprosjektet er en videreføring av et samarbeid mellom høgskolene i Oslo, Lillehammer, Finmark og Telemark om opprettelse og gjennomføring av videreutdanningen Barnevern i et minoritetsperspektiv.
Studiet Barnevern i et minoritetsperspektiv (15 sp) ble etablert som et ledd i Barne- og likestillingsdepartementets (BLD) satsing på et mer kunnskapsbasert barnevern og bygger på rapporten Flerkulturelt barnevern – En kunnskapsoversikt (NIBR-rapport 2007:10). Studiet ble utviklet i samarbeid mellom høgskolene i Telemark, Lillehammer, Finnmark og Oslo.
Formålet med studiet var å styrke den flerkulturelle kompetansen i praktisk barnevernsarbeid og bidra i utviklingen av et kultursensitivt barnevern. Det e et overordnet mål at økt flerkulturell forståelse og ferdigheter skulle styrke barnevernet i arbeidet med etniske minoritetsfamilier. Studiet er arbeidsplassrelatert, og det var et krav om å være ansatt i en stilling innen barnevernet. Studiet bygde på studentenes erfaringer fra egen yrkesutøvelse.
Sentralt i kurset erstudentenes arbeid med egne problemstillinger knyttet til utfordringer i praktisk barnevernsarbeid. Alle deltakerne skriver et kasus basert på egen praksis som de arbeidet teoretisk og metodisk med gjennom hele utdanningen (se vedlagte studieplan). Dette unike og omfattende materialet belyser sentrale barnevernfaglige utfordringer barnevernsarbeidere stilles ovenfor i deres praktiske hverdag og er prosjektets empiriske datagrunnlag.
Ved å studere praksis kan en si noe om overordna politiske, kulturelle og sosiale diskurser barnevernsarbeidet skjer innenfor. Analyse av praksis kan generere kunnskap om barnevernets implisitte og eksplisitte teoretiske forståelser av ulike sosiale problemer og hvordan barnevernet på en best mulig måte kan arbeide metodisk med disse.
Et overordna mål i prosjektet vil være å bidra til at praksis kan bidra til utvikling av teori.