Cristin-prosjekt-ID: 440699
Sist endret: 12. mars 2018, 11:54

Cristin-prosjekt-ID: 440699
Sist endret: 12. mars 2018, 11:54
Prosjekt

Barnevern i et minoritetsperspektiv

prosjektleder

Marianne Rugkåsa
ved Institutt for sosialfag ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for sosialfag ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kontaktinformasjon

Telefon
22453564
Sted
Marianne Rugkåsa

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. desember 2012 Slutt: 31. desember 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barnevern i et minoritetsperspektiv

Vitenskapelig sammendrag

Bokprosjektet er en videreføring av et samarbeid mellom høgskolene i Oslo, Lillehammer, Finmark og Telemark om opprettelse og gjennomføring av videreutdanningen Barnevern i et minoritetsperspektiv.

Studiet Barnevern i et minoritetsperspektiv (15 sp) ble etablert som et ledd i Barne- og likestillingsdepartementets (BLD) satsing på et mer kunnskapsbasert barnevern og bygger på rapporten Flerkulturelt barnevern – En kunnskapsoversikt (NIBR-rapport 2007:10). Studiet ble utviklet i samarbeid mellom høgskolene i Telemark, Lillehammer, Finnmark og Oslo.

Formålet med studiet var å styrke den flerkulturelle kompetansen i praktisk barnevernsarbeid og bidra i utviklingen av et kultursensitivt barnevern. Det e et overordnet mål at økt flerkulturell forståelse og ferdigheter skulle styrke barnevernet i arbeidet med etniske minoritetsfamilier. Studiet er arbeidsplassrelatert, og det var et krav om å være ansatt i en stilling innen barnevernet. Studiet bygde på studentenes erfaringer fra egen yrkesutøvelse. 

Sentralt i kurset erstudentenes arbeid med egne problemstillinger knyttet til utfordringer i praktisk barnevernsarbeid. Alle deltakerne skriver et kasus basert på egen praksis som de arbeidet teoretisk og metodisk med gjennom hele utdanningen (se vedlagte studieplan). Dette unike og omfattende materialet belyser sentrale barnevernfaglige utfordringer barnevernsarbeidere stilles ovenfor i deres praktiske hverdag og er prosjektets empiriske datagrunnlag.

Ved å studere praksis kan en si noe om overordna politiske, kulturelle og sosiale diskurser barnevernsarbeidet skjer innenfor. Analyse av praksis kan generere kunnskap om barnevernets implisitte og eksplisitte teoretiske forståelser av ulike sosiale problemer og hvordan barnevernet på en best mulig måte kan arbeide metodisk med disse.

Et overordna mål i prosjektet vil være å bidra til at praksis kan bidra til utvikling av teori.

Metode

Kvalitativ kausanalyse.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Marianne Rugkåsa

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sosialfag ved OsloMet - storbyuniversitetet

Signe Ylvisaker

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosialfag ved OsloMet - storbyuniversitetet

Ketil Eide

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved RBUP Øst og Sør
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Sørøst-Norge
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Barnevern i et minoritetsperspepktiv. Kategorisering, kulturaliserng og makt.

Rugkåsa, Marianne; Ylvisaker, Signe. 2018, Foredrag. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Barnevern i et minoritetsperspektiv.

Rugkåsa, Marianne. 2017, Barnevernkonferansen i Møre og Romsdal. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Et kritisk blikk på kulturkometansediskursen i sosialt arbeid.

Rugkåsa, Marianne; Ylvisaker, Signe. 2017, Fagseminar. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Et kritisk blikk på kulturkompetansediskursen i barnevernfaglig arbeid.

Rugkåsa, Marianne; Ylvisaker, Signe. 2017, Barnevernkongressen. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Kritisk refleksjon i barnevernfaglig arbeid med etniske minoriteter: En metode til et mer kontekstuelt barnevern?

Rugkåsa, Marianne; Ylvisaker, Signe. 2017, Barnevernkongressen. OSLOMETVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 36 | Neste | Siste »