Utgangspunktet for prosjektet Utvikling av voksnes ferdigheter for optimal realisering av arbeidskraft (SkillsREAL) (2014-2017), finansiert fra Norges Forskningsrådets program Utdanning 2020, er situasjonen dagens Norge befinner seg i med samtidig mangel på arbeidskraft og ubenyttet kompetanse. Vi ønsker å finne ut hvordan best å optimere læring og kompetansepotensialet blant grupper av vokse som er i risikosonen for å falle utenfor eller er utenfor arbeidslivet, eller ikke har mulighet til å benytte sin kompetanse i arbeidet de har. Med dette for øyet, skal vi undersøke de komplekse forholdene mellom voksnes ferdigheter, karakteristika og holdninger - som målt av OECDs internasjonale PIAAC-undersøkelse - og deres deltakelse i læring og arbeidsliv. Prosjektet har fire mål: 1. å undersøke forhold mellom voksnes ferdigheter, karakteristika og holdninger på den ene siden og deres deltakelse/ikke-deltakelse i arbeidslivet på den andre siden; 2. å undersøke og sammenligne forhold mellom voksnes ferdigheter, karakteristika og holdninger i relasjon til deltakelse/ikke-deltakelse i læring i ulike kontekster på tvers av de nordiske land; 3. å undersøke hvordan erfaringer og organiseringen av læring på arbeidsplass optimalt kan fremme voksnes lærings- or jobbpotensial; og 4. å identifisere, utvikle, implementere, og analysere "best praksis" og innovative løsninger for optimering av arbeids- og læringskapasiteten i målgruppene gjennom innovativ, pedagogisk bruk av ny teknologi i læringstilbud for voksne. Vi skal benytte både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Prosjektet ledes av Høgskolen Stord/Haugesund. Partnere er Universitet i Stavanger og International Research Institute of Stavanger (IRIS), sammen med en internasjonal Scientific Advisory Board bestående av eksperter på forskning innen voksenopplæring fra Sverige, Finland og Australia.