Cristin-prosjekt-ID: 442288
Sist endret: 8. september 2014, 10:47

Cristin-prosjekt-ID: 442288
Sist endret: 8. september 2014, 10:47
Prosjekt

Matematisk tenkning og begreper. Publisering og forskning.

prosjektleder

Reinert Andre Rinvold
ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • NLA Høgskolen
  • Høgskolen i Innlandet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2014 Slutt: 31. juli 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Matematisk tenkning og begreper. Publisering og forskning.

Sammendrag

Vi studerer barn, ungdommers og lærerstudenters, læring av matematisk tenkning og begreper og hvordan slik læring kan tilrettelegges gjennom bruk av teknologi, visuelle og fysiske representasjoner, bruk av gester og muntlig og skriftlig argumentasjon. Matematisk tenkning skjer ikke bare inne i hodet, men også ved hjelp av gester, aktiviteter,samtaler med andre og gjennom bruk av gjenstander og teknologi. Tenkning både muliggjøres og begrenses av kulturen eleven er en del av. Læring handler om deltagelse i praksisfellesskap med støtte fra lærer, gjennom språk og andre virkemidler delta i aktiviter og praksiser, få tak i den tilhørende kulturelle meningen og gjøre den til sin egen.

Vitenskapelig sammendrag

Vi studerer barn, ungdommers og lærerstudenters, læring av matematisk tenkning og begreper og hvordan slik læring kan tilrettelegges gjennom bruk av teknologi, visuelle og fysiske representasjoner, bruk av gester og muntlig og skriftlig argumentasjon. Matematisk tenking studeres i lys av kroppsliggjort kognisjon, multimodalitet, semiotikk, kognitive metaforer, Radfords læringsteori om objektifisering, sosiokulturelle teorier om appropriering av artefakter og instrument genesis.

Metode

Lesning av forskningslitteratur, diskusjoner med samarbeidspartnere og empirisk forskning med aksjons- eller designforskning som design.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Reinert Andre Rinvold

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet

Per Storfossen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet

Hans Inge Erstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet

Carl Andreas Lorange

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling for lærerutdanning ved NLA Høgskolen

Bjarte Rom

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet
1 - 5 av 5