Cristin-prosjekt-ID: 450814
Sist endret: 22. mai 2015, 09:20

Cristin-prosjekt-ID: 450814
Sist endret: 22. mai 2015, 09:20
Prosjekt

Evalueringsmetoder for studentaktiv undervisning

prosjektleder

Tiina Komulainen
ved Institutt for maskin, elektronikk og kjemi ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for teknologi, kunst og design ved OsloMet - storbyuniversitetet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 250.000
  • Høgskolen i Oslo og Akershus
    Prosjektkode: FPK-MIDLER

Klassifisering

Emneord

Teknologididaktikk

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
67238712
Sted
Tiina Komulainen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 3. august 2015 Slutt: 31. desember 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Evalueringsmetoder for studentaktiv undervisning

Populærvitenskapelig sammendrag

Det finnes mange forskjellige måter å tilrettelegge studentaktiv undervisning. I hovedsak betyr dette at studentene ikke sitter passivt gjennom undervisningstimene, men at de må aktivt delta på undervisningen.

For å kunne si at studentaktive undervisningsmetodene har effekt ved HiOA, må vi dokumentere undervisningsopplegget og evaluere studentenes læringsutbytte på vitenskapelig måte. I tillegg er det viktig med grundig dokumenterte forsøk, så at vi kan sammenligne resultatene våre med andre universiteter og høgskoler, og videreutvikle studentaktive undervisningsmetoder ved HiOA. Dvs tilby best mulig, forskningsbasert undervisning til våre studentere på TKD og LUI.

Vitenskapelig sammendrag

Forskningsbasert undervisning ved å koordinere og gjennomføre en felles metode for måling av effekten til student-aktiverende undervisningstiltakene (læringsutbytte) og sammenligning av resultater.

Økt studentinvolvering i BSc-nivå kurs i ingeniørutdanning og lærerutdanning/realfag

Felles publisering og formidling for å spre forskningsbaserte erfaringer utenfor eget fagmiljø

Metode

Evalueringsmetodologi:

1.Diagnostiske pre- og post-tester: Concept inventories

i.Kartlegging av baseline og oppnådd læringsutbytte

ii.Hva kan studentene før og etter kurset – hvordan dette henger sammen med læringsmålene / utbyttebeskrivelsene

2.Registrering av oppmøte på (frivillige) forelesninger

i.Digital registrering av deltagere på forelesninger (verktøy fra BIT)

ii. Total drop-out-rate etter konteeksamen

3.Studentenes kursevaluering med noen felles spørsmål. 

i. Evalueringsskjema på Fronter med multiple-choice spørsmål (5-punkt likhetsskala: svært uenig – veldig enig) og åpne spørsmål. For eksempel norsk versjon av Course Experience Questionnaire-mal fra Høgskolen i Østfold.

Tittel

Evaluation methods for student active learning

Populærvitenskapelig sammendrag

The goal of this project is to optimise and standardise course evaluation methods to enable comparison between different teaching methods for the same courses and compare use of the same teaching methods in different courses.

Vitenskapelig sammendrag

The goal of the project is to

Promote research based student active learning in bachelor level STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) courses.

Develop and implement common evaluation methods for student learning in and experience of student active learning interventions.

Compare evaluations of different STEM courses employing student active learning.

Disseminate results through journal publications, conference & seminar presentations, and research group visits.

Metode

The main evaluation methods:

1. Diagnostic pre- and post-tests (concept inventories)

i.The pre-test at the beginning of the semester will serve as a base-line of student knowledge.

ii.The post-test will enable identification of student learning during the semester by comparison with the pre-test.

2. Recording attendance

i.Using digital tools to record attendance (fall 2015).

ii.Identify total drop-out-rate after the resit-exam.

3. Student course evaluation with some common questions

i.    A selection of 5-point Likert scale questions and some open questions will be common to all student course evaluations. Some questions may be sourced from the Course Experience Questionnaire developed by Østfold University College.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Tiina Komulainen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for maskin, elektronikk og kjemi ved OsloMet - storbyuniversitetet

Evi Zouganeli

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for maskin, elektronikk og kjemi ved OsloMet - storbyuniversitetet

Marius Lysebo

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for bygg- og energiteknikk ved OsloMet - storbyuniversitetet
Inaktiv cristin-person

Christine Lindstrøm

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ivar Johannesen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Project-based learning in programming classes – the effect of open project scope on student motivation and learning outcome.

Zouganeli, Evi; Tyssø, Veslemøy; Feng, Boning; Arnesen, Kjell; Kapetanovic, Nihad. 2014, Elsevier IFAC Publications / IFAC Proceedings series. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Project-based learning in programming classes – the effect of open project scope on student motivation and learning outcome.

Zouganeli, Evi; Tyssø, Veslemøy; Feng, Boning; Arnesen, Kjell; Kapetanovic, Nihad. 2014, International Federation of Automatic Control. OSLOMETVitenskapelig foredrag
1 - 2 av 2