NTNU Live Studio har etablert en felles plattform ved å opprette to noder, en for fakultetet og en for studentene , kfr vedlagt organisasjonsmodellen. (vedlegg 4)Disse nodene har forskjellige oppgaver og samspillet sikrer studentene en selvstendig rolle gjennom eierskap, frihet og innflytelse. Men like viktig etablerer de en felles faglig og sosial plattform for lærere, studenter og samarbeidspartnere.
1. Studentnoden Studio:Beta organiserer studentenes ”community of practice” gjennom fellesaktiviteter og i tett samarbeid med lærerkreftene. Blant annet gjennom:
- Representanter i ”Live Studio Round Table”
- Etablere ramme rundt erfaringsoverføring og refleksjon.
- Har felles diskusjoner og veiledning av hverandres prosjekter (peer mentoring)
- Sikrer stabilitet og robusthet gjennom delekultur og nyrekruttering
- Forvalte studentinteresse og lager arena for gruppesamtaler
- Er gjennom egne lokaler i bybildet synlig og bidra til debatter.
- Organisere verktøyutleie med mer tilknyttet til workshopene.
2. Ansattnoden organiserer ”community of practice” blant undervisere, eksterne konsulenter og i samarbeid med Studio:Beta for studentene gjennom:
- Å sørger for at de innsikter, refleksjoner og erfaringer som er gjort blir samlet og videreformidlet på forskjellige plan, gjennom læringsmateriell, veiledning, coaching og ikke minst student-aktiv lærende.
- Sikre faglig kvalitet gjennom mentoring, eksterne avtaler og kvalitetssikringssytem
- Opprette strukturer for å samle prosjektene og sikre stabilitet over tid.
Etablere og ta i bruk det tverrfaglige nettverket som er etablert ved NTNU med mer for å
- berøre aspekter som blant annet kulturell forståelse og medvirkning.
- Etablere ramme rundt refleksjon og opplæring av lærerne som ”Dual Professional” (dvs. fagperson og lærer) blant annet gjennom pedagogiske kurs.
- Sørger for student- og faglige ansatterefleksjoner og reviderer håndboken
For det enkelte prosjekt opprettes en organisasjon bestående av den studentgruppen som skal gjennomføre prosjektet og mentorer. Ved planlegging og realisering av prosjekter er tiltakene avhengig av samarbeid med lokale leverandører, myndigheter og entreprenører for å sikre bred forankring og læring. Dette er studentenes eget ansvar og en er viktig del av læringsprosessen. Prosjekter i utlandet utføres alltid i samarbeid med lokale organisasjoner og/eller myndigheter.
Det didaktiske designet i NTNU Live Studio videreutvikles i samarbeid med Seksjon for Universitetspedagogikk ved NTNU og nettverket rundt forskningssenter Transark.