Cristin-prosjekt-ID: 451011
Sist endret: 21. desember 2016, 14:24

Cristin-prosjekt-ID: 451011
Sist endret: 21. desember 2016, 14:24
Prosjekt

NTNU Live Studio

prosjektleder

Steffen Wellinger
ved Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Arkitektur og bygningsteknologi • Arkitektur og design

Emneord

Arkitektur

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2014 Slutt: 31. desember 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

NTNU Live Studio

Populærvitenskapelig sammendrag

NTNU Live Studio er en prosjektbasert læringsform basert på en direkte relasjon mellom student, prosjektet og prosjektets kontekst. Sentralt i prosjektet står studentenes motivasjon og ansvar for prosjekt og egen læring. NTNU Live Studio er basert på studentinitierte prosjekter der studentenes læringsmotivasjon driver prosjektene uavhengig av om det gir studiepoeng eller ikke.  I tillegg kommer det enkelte  oppgaver fra fakultetet som understøtter eksisterende undervisnings- og forskningsaktivitet. NTNU Live Studio har ved fakultetet utviklet et tilpasset pedagogisk rammeverk til støtte for  prosjektene. Lærerkreftene opptrer som mentorer for studentene og utvikler organisasjon og læringsverktøy som gjør studentene i stand til i vareta sitt ansvar for prosjekt og læring.

Vitenskapelig sammendrag

NTNU Live Studio er et pågående undervisnings- og utviklingsprogram for studenter og ansatte ved Fakultet for Arkitektur og Billedkunst ved NTNU hvor man har etablert et praksisfellesskap (”Community of practice”, CoP) for å

  • Planlegge og gjennomføre reelle bygge- og planprosjekter i virkelige situasjoner –i Norge og det globale sør.
  • Styrke læringsprosessene ved å bygge på initiativ fra aktivt deltakende og ansvarsbevisste studenter.
  • Aktivisere og utfordre lærerne faglig og pedagogisk gjennom utvikling av nye pedagogiske rammer.

Målsetting er å forsterke studenter og læreres faglig nysgjerrighet, fagforståelse og evne til nyskaping i erkjennelse av fagets samfunnsrolle.

NTNU Live Studio har i 2015 mottatt Kunnskapsdepartements Utdanningskvalitetspris og NTNUs utdanningskvalitetspris.

Metode

NTNU Live Studio har etablert en felles plattform ved å opprette to noder, en for fakultetet og en for studentene , kfr vedlagt organisasjonsmodellen. (vedlegg 4)Disse nodene har forskjellige oppgaver og samspillet sikrer studentene en selvstendig  rolle gjennom eierskap, frihet og innflytelse. Men like viktig  etablerer de en felles faglig og sosial plattform for lærere, studenter  og samarbeidspartnere.

1. Studentnoden Studio:Beta organiserer  studentenes ”community of practice” gjennom fellesaktiviteter og i tett samarbeid med lærerkreftene. Blant annet gjennom:

  • Representanter i ”Live Studio Round Table”
  • Etablere ramme rundt erfaringsoverføring og refleksjon.
  • Har felles diskusjoner og veiledning av hverandres prosjekter (peer mentoring)
  • Sikrer stabilitet og robusthet gjennom delekultur og nyrekruttering
  • Forvalte studentinteresse og lager arena for gruppesamtaler
  • Er gjennom egne lokaler i bybildet synlig og bidra til debatter.
  • Organisere verktøyutleie med mer tilknyttet til workshopene.

2. Ansattnoden organiserer ”community of practice” blant undervisere, eksterne konsulenter og i samarbeid med Studio:Beta for studentene gjennom:

  • Å sørger for at de innsikter, refleksjoner og erfaringer som er gjort blir samlet og videreformidlet på forskjellige plan, gjennom læringsmateriell, veiledning, coaching og ikke minst student-aktiv lærende.
  • Sikre faglig kvalitet gjennom mentoring, eksterne avtaler og kvalitetssikringssytem
  • Opprette strukturer for å samle prosjektene og sikre stabilitet over tid.

Etablere og ta i bruk det tverrfaglige nettverket som er etablert ved NTNU med mer for å 

  • berøre aspekter som blant annet kulturell forståelse og medvirkning.
  • Etablere ramme rundt refleksjon og opplæring av lærerne som ”Dual Professional” (dvs. fagperson og lærer) blant annet gjennom pedagogiske kurs.
  • Sørger for student- og faglige ansatterefleksjoner og reviderer håndboken

For det enkelte prosjekt opprettes en organisasjon bestående av den studentgruppen som skal gjennomføre prosjektet og mentorer. Ved planlegging og realisering av prosjekter er tiltakene avhengig av samarbeid med lokale leverandører, myndigheter og entreprenører for å sikre bred forankring og læring. Dette er studentenes eget ansvar og en er viktig del av læringsprosessen. Prosjekter i utlandet utføres alltid i samarbeid med lokale organisasjoner og/eller myndigheter.

Det didaktiske designet i NTNU Live Studio videreutvikles i samarbeid med Seksjon for Universitetspedagogikk ved NTNU og nettverket rundt forskningssenter Transark. 

Tittel

NTNU Live Studio

prosjektdeltakere

prosjektleder

Steffen Wellinger

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Sunniva Vold Huus

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Elena Archipovaite

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Hans Skotte

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Steinar Hillersøy Dyvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for arkitektur og planlegging ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Uteservering med havutsikt.

Andreassen, Thea Hougsrud; Bakken Smedås, Andreas; Carvalho, Carla. 2016, NTNUIntervju

Vaffel og Øl i Tyskerdepot.

Andreassen, Thea Hougsrud; Bakken Smedås, Andreas; Carvalho, Carla; Andersen, Annika; Loe, Robin. 2016, NTNUIntervju

Suksess fra første åpningsdag.

Andreassen, Thea Hougsrud; Bakken Smedås, Andreas; Carvalho, Carla. 2016, NTNUIntervju

Over 20000 besøkende på Ladekaia.

Andreassen, Thea Hougsrud; Bakken Smedås, Andreas; Carvalho, Carla. 2016, NTNUIntervju

Trondheims Rikdom.

Andreassen, Thea Hougsrud; Carvalho, Carla; Bakken Smedås, Andreas. 2016, NTNUIntervju
1 - 5 av 76 | Neste | Siste »