Cristin-prosjekt-ID: 455314
Sist endret: 27. januar 2016, 08:59

Cristin-prosjekt-ID: 455314
Sist endret: 27. januar 2016, 08:59
Prosjekt

Barnehagens pedagogiske årsplan i teori og praksis

prosjektleder

Marit Alvestad
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Universitetet i Stavanger

Tidsramme

Avsluttet
Start: 2. september 2013 Slutt: 17. desember 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barnehagens pedagogiske årsplan i teori og praksis

Vitenskapelig sammendrag

Barnehagens pedagogiske årsplan i teori og praksis

Bakgrunn og problemstilling

Barnehagens er en pedagogisk virksomhet som skal planlegges, dokumenteres og vurderes. Ser vi tilbake i tid ble alle barnehager i 1984, gjennom Lov om barnehager, pålagt å utarbeide årsplaner for den pedagogiske virksomheten. I 1996 ble den første « Rammeplan for barnehager» innført. 

 

Det har fra 1986 vært gjennomført analyser av årsplaner og av barnehagelæreres oppfatninger av innhold, utarbeiding og bruken av barnehagens pedagogiske plan (Alvestad og Nordvik 1993 og Alvestad 2010).

 

I 2003 ble FN barnekonvensjonen inkorporert barnehageloven og Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold. Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet og skal jevnlig ha mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barna har rett til å uttrykke sine meninger og til å bli hørt. 

I løpet av de siste årene har begrepet danning kommet høyt opp på barnehagens pedagogiske dagordenen. Fra 2011 og den siste revideringen av barnehageloven og Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver er det et nøkkelbegrep for barnehagens pedagogiske virksomhet. Der har det erstattet ordet «oppdragelse».

Barnehagens pedagogiske praksis er under kontinuerlig endring i takt med endringer i samfunnet og dets forventninger til barnehagen som pedagogisk virksomhet.

 

På bakgrunn av disse endringene kan en fastslå at det barnehagedidaktiske feltet har stadig behov for utvikling av ny kunnskap. Siktemålet med prosjektet er å kunne bidra med både beskrivende, kritisk og drøftende kunnskap om barnehagens praksis og didaktiske arbeid, slik det kommer til uttrykk gjennom årsplaner og barnehagelæreres refleksjoner.

 

Vi sikter mot å kunne bidra med ny kunnskap om

  • hvordan barnehagens årsplaner framstiller målsetningen om å bidra til barns

    danning

  • hvordan barns rett til medvirkning kommer til uttrykk i barnehagelæreres refleksjoner over barnehagens pedagogiske årsplan og barnehagens praksis

 

Prosjektet vil også kunne bringe fram kunnskap årsplanens funksjon i dagens barnehage.

 

Metode

Vi vil gjennomføre to delundersøkelser:

  1. En diskursanalyse av barnehager årsplaner

  2. Intervju av barnehagelærere med fokus på årsplanens betydning for den pedagogiske praksisen og på barns rett til medvirkning i barnehagens planleggingsprosesser.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Marit Alvestad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger

Grete Karin Nordvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming.

Nordvik, Grete; Alvestad, Marit. 2015, Nordisk barnehageforskning. UIS, HVLVitenskapelig artikkel
1 - 1 av 1