Cristin-prosjekt-ID: 456020
Sist endret: 28. januar 2017, 14:05

Cristin-prosjekt-ID: 456020
Sist endret: 28. januar 2017, 14:05
Prosjekt

Institusjonsplasseringer etter lov om barneverntjenester § 4.24

prosjektleder

Ingunn Barmen Tysnes
ved Institutt for velferd og deltaking ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sosialt arbeid

Emneord

Institusjonsbehandling, barn og ungdom • Barnevern • Atferdsproblemer

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. oktober 2007 Slutt: 15. august 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Institusjonsplasseringer etter lov om barneverntjenester § 4.24

Vitenskapelig sammendrag

Lov om barneverntjenester av 17. juli nr 100,1992 § 4.24 åpner for at ungdom med ”alvorlige atferdsvansker” kan plasseres i behandlingsinstitusjon uten eget samtykke i inntil 12 måneder. I § 4.24 defineres alvorlige atferdsvansker som ”alvorlig eller gjentatt kriminalitet, ved vedvarende misbruk av rusmidler eller på annen måte”.

I de senere år har det vært et utalt mål å redusere institusjonsplasseringene. Til tross for dette synes institusjonsplasseringer fremdeles å være et viktig tiltak både i Norge og andre land overfor ungdom med de mest omfattende problemene. I Norge har det vært lite forskning som har hatt fokus på § 4.24-plasseringene. På bakgrunn av kontekstuelle forskjeller i forhold til hvordan tiltak overfor denne gruppen er utformet, er det behov for mer forskning på dette temaet i Norge.

Målet med prosjektet er å få mer kunnskap om hva som er bakgrunn for at ungdom blir plassert i institusjon, hvordan ungdom selv opplever å være plassert i institusjon, og tiden etter plasseringen.

I prosjektet vil § 4.24 plasseringer bli studert med utgangpunkt i tre forskningsspørsmål.                                                                                                                       

1) Hva var bakgrunnen for at ungdommene ble plassert i institusjon i henhold til lov om barneverntjenester § 4.24?

2) Hvordan opplevde ungdommene å være plassert i en institusjon?

3) Hvordan opplevde ungdommene det å flytte fra institusjonen og hvilke oppfølging fikk de i den perioden?

Metode

Forskningsprosjektet bygger på et kvalitativ studie, med et eksplorerende og induktiv design. Datamaterialet bygger på semistrukturerte dybdeintervju med ungdommer som har vært plassert på § 4.24 og dokumentgjennomganger av fylkesnemndssaker og barnevernsdokumenter i etterkant av plassering.

Informantene ble rekruttert via barneverntjenester og institusjonstiltak i perioden vår 2008- vår 2010. Totalt ble det rekruttert 18 ungdommer til prosjektet og det ble gjennomført 18 semistrukturerte dybdeintervju med en varighet på 1 ½ - 2 timer. 16 av informantene samtykket også til innsyn i fylkesnemndsak og barnevernsdokumenter i etterkant av plasseringen.

Prosjektet ble godkjent av NSD vår 2008.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Ingunn Barmen Tysnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for velferd og deltaking ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Voksen, men ikke helt voksen likevel.

Tysnes, Ingunn Barmen. 2016, Ka då ittepå ? . HVLVitenskapelig foredrag

Rus og vold i familien - en krevende livserfaring for barna.

Tysnes, Ingunn Barmen. 2016, Cappelen Damm Akademisk. HVLVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Extended childhood” and “extended parenthood": challenges in Norwegian Child Welfare.

Tysnes, Ingunn Barmen; Kiik, Riina. 2016, EUSARF XVI conference: Shaping the Future. NTNU, HVLVitenskapelig foredrag

Kunnskapsgrunnlag fra forskning.vedr. institusjonsplassering.Ungdommenes opplevelse av plassering,opphold og ettervern.

Tysnes, Ingunn Barmen. 2015, Felles resultatsoppfølging for barnevern, helsestasjon/skolehelsetjeneste og tjeneste for barn og unges psykiske helse. HVLFaglig foredrag

Forlenget barndom og forlenget foreldreskap.

Tysnes, Ingunn Barmen; Kiik, Riina. 2015, Fontene forskning. NTNU, HVLVitenskapelig artikkel
1 - 5 av 11 | Neste | Siste »