Mange skoler både i Norge og Europa planlegger og gjennomfører en internasjonal uke i forbindelse med FN-dagen den 24. oktober. Hensikten med slike uker er å sette fokus på det språklige og kulturelle mangfoldet ved skolen, og gir en mulighet for elever, foreldre, lærere og skoleledelse til å øke bevisstheten om mangfold, aktivt motvirke fordommer og stereotypier, samt utforske alternative læringsarenaer (Hillier, I’Anson, Talbot & Woodhouse, 2005). Mens slike prosjekter gjerne blir beskrevet som festivalisering/eksotifisering i forskningslitteraturen (Bourne, 2001; Skoug, 1989; Øzerk, 2008; Bartolo & Smyth, 2009), er skolen, elevene og foreldrene ofte mer positive. Hensikten med prosjektet er å beskrive, analysere og forstå slike markeringer/feiringer med et kritisk blikk fra ulike vinklinger gjennom transkulturelle, transspråklige, transreligiøse og transglobale linser.