Cristin-prosjekt-ID: 492488
Sist endret: 9. januar 2019, 15:51

Cristin-prosjekt-ID: 492488
Sist endret: 9. januar 2019, 15:51
Prosjekt

Arbeidsgiveres vurdering av kandidater med høyere utdanning (12820605)

prosjektleder

Liv Anne Støren
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 5.625.000
  • Kunnskapsdepartementet
    Prosjektkode: 2015-2018

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsøkonomi • Pedagogiske fag • Sosiologi

Emneord

Fagskole • Høyere utdanning • Relevans • Kvalitet • Arbeidsliv

Kategorier

Prosjektkategori

  • Oppdragsprosjekt

Kontaktinformasjon

Telefon
91781002
Sted
Liv Anne Støren

Tidsramme

Avsluttet
Start: 9. november 2015 Slutt: 30. november 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Arbeidsgiveres vurdering av kandidater med høyere utdanning (12820605)

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektets formål er å undersøke arbeidsgiveres erfaringer med nyutdannede med høyere utdanning eller fagskoleutdanning, samt deres rekrutteringsbehov for personer med slik utdanning. Det er særlig spørsmål om utdanningenes kvalitet og relevans som står sentralt. Fire hovedgrupper av utdanning studeres: Masterutdanning (eller tilsvarende), bachelorer, fireårige lærerutdanning og fagskoleutdanning. Prosjektet består av ulike deler og pågår i flere faser, og ulike metoder og datakilder benyttes (kvalitative data, registerdata og to surveyer). Prosjektet varer til høsten 2018. Prosjektet har en ekstern referansegruppe bestående av personer fra ulike arbeidsgiverforeninger.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektets formål er å undersøke arbeidsgiveres erfaringer med nyutdannede med høyere utdanning eller fagskoleutdanning, samt deres rekrutteringsbehov for personer med slik utdanning. Det er særlig spørsmål om utdanningenes kvalitet og relevans som står sentralt. Fire hovedgrupper av utdanning studeres: Masterutdanning (eller tilsvarende), bachelorer, fireårige lærerutdanning og fagskoleutdanning. Prosjektet består av ulike deler og pågår i flere faser, og ulike metoder og datakilder benyttes (kvalitative data, registerdata og to surveyer). Prosjektet varer til høsten 2018. Prosjektet har en ekstern referansegruppe bestående av personer fra ulike arbeidsgiverforeninger.

Metode

1. Kvalitativ studie. I den kvalitative delen av prosjektet intervjues et utvalg arbeidsgivere fra ulike bransjer/sektorer om deres forventninger til og erfaringer med høyere utdannede. Studien skal benyttes til å få fram fler nyanser enn en spørreskjemaundersøkelse kan gi, i tillegg er formålet at den skal bidra som grunnlag for den endelige spørreskjemaundersøkelsen, samt bidra som grunnlag for fortolkninger av de kvantitative dataene.

2. Testundersøkelse. En spørreskjemaundersøkelse av et mindre utvalg virksomheter trukket av Enhetsregisteret gjennomføres før "Hovedundersøkelsen". Denne vi fungere som en test av spørreskjemaet, og gi foreløpige resultater. Undersøkelsen skal foretas som en web-survey.

3. Registerdata. "Hovedundersøkelsen" er planlagt gjennomført vinteren/våren 2017, på bakgrunn av et utvalg trukket av SSB. Uvalget av virksomheter skal baseres på koling av diverse registre, slik at en vet at virksomhetene har ansatt noen (relativt) nyutdannede med de aktuelle målutdanningene innenfor en gitt periode. Senest mulige "telledato" for virksomhetene vil da være 2015. En foreløpig kopling (basert på 2014) er gjort, for å få en oversikt over virksomheter som har ansatt noen i målutdanningene. Denne registerdatafilen over virksomheter analyseres etter næring, kommuner/fylker og antall ansatte, og vil danne grunnlaget for hvordan en skal stratifisere og bestemme utvalget av virksomheter til hovedundersøkelsen.

4. Hovedundersøkelsen. Utvalget til hovedundersøkelsen som er plangt til å være ca. 12 000 virksomheter, trekkes vinteren 2017, jf. pkt 3 over om koling av registerdata mv. Arbeidsgivernes synspunkter på rekrutteringsbehov skal kunne knyttes til de fire målutdanningene. Det vil ellers bli lagt vekt på at deres synspunkter på utdanningenes kvalitet og relevans skal kunne knyttes til de fire målutdanningene og undergrupper av disse, samt hvorfra de er uteksaminert og hva slags yrke de utøver. Undersøkelsen er planlagt gjennomført våren 2017, og skal foretas som en web-survey.

 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Liv Anne Støren

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Aktiv cristin-person

Siv-Elisabeth Skjelbred

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Aktiv cristin-person

Rune Borgan Reiling

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Inaktiv cristin-person

Tone Cecilie Carlsten

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Aktiv cristin-person

Dorothy Sutherland Olsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Arbeidsgiverundersøkelsen 2017. Foreløpige resultater.

Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth. 2018, Møte i Kunnskapsedepartement. NIFUPopulærvitenskapelig foredrag

Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport.

Støren, Liv Anne; Carlsten, Tone Cecilie; Reiling, Rune Borgan; Olsen, Dorothy Sutherland; Arnesen, Clara Åse. 2016, NIFUKompendium
1 - 2 av 2