Cristin-prosjekt-ID: 495000
Sist endret: 8. desember 2015, 11:50

Cristin-prosjekt-ID: 495000
Sist endret: 8. desember 2015, 11:50
Prosjekt

Lesson study som metode for endret undervisningsspraksis

prosjektleder

Tor Arne Wølner
ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Universitetet i Sørøst-Norge

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2016 Slutt: 18. juni 2017

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Lesson study som metode for endret undervisningsspraksis

Vitenskapelig sammendrag

Dette er en studie rundt Lesson Study som metode for aksjonsforskning og -læring innrammet av erfaringer fra pågående arbeider innenfor UiU(ungdomsskoler i utdanning) dialogbasert undervisning. Vi ønsker å hente inn erfaringer fra klasseromsundervisningen som viser hvordan både erfarne og nye lærere kan utnytte hverandres kunnskap og kompetanse med elevens respons og læring som felles mål. Samtidig ønsker vi å se på årsaker til hva som kan ligge bak både positive og negative lærererfaringer med metoden. Gjennom arbeidet ønsker vi å se på hvordan endring i undervisningspraksis vil kunne skje, men antyder også hvordan prosessen kan og bør gjennomføres for utvikling over tid. Arbeidet blir gjort gjennom observasjon, samtaler/intervjuer og lån av lærernes filmopptak fra deres undervisning. Dessuten blir lærernes egne refleksjonslogger gjenstand for analyse, som et grunnlag for deres stemmer inn i prosjektet.

Metode

Observasjon og videoanalyser. Lesson Study som metode for aksjonsforskning og læring.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Tor Arne Wølner

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge

Knut Rune Olsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge

Kristin Læret

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 3 av 3