Forskningsprosjektet hadde som mål å utvikle kunnskap om hvordan norske og kinesiske førskolelærere legger til rette for barns naturfaglige læring i barnehagen og om hvordan pedagogisk praksis preges og formes av kulturelle verdier og tradisjoner.
Pedagogisk praksis i barnehagen utøves i et felt hvor en rekke faktorer spiller inn: førskolelærernes kunnskaper og personlige verdier, barnehagens tradisjoner, samfunnsmessige og institusjonelle ideologier, institusjonelle rammefaktorer og lovverk er blant faktorer som påvirker førskolelærernes valg og prioriteringer. Målet vårt var å få innsikt i hvordan førskolelærerne i dette feltet konstruerer sin mening om pedagogisk praksis relatert til naturfag. Spørsmål vi ønsker å finne svar på er: Hva mener førskolelærerne er viktige læringsmål i arbeid med naturfag i barnehagen? Hvordan mener førskolelærerne at barn lærer innenfor dette fagområdet? Hvordan tilrettelegger førskolelærerne for barns læring? Hvilke diskurser styrer og generer undervisningspraksisen?
Utdanningssystemet, medregnet barnehagene, har vært og er fremdeles svært forskjellig i Kina og Norge både med hensyn til hva som er viktig å lære, hvordan man tror barn lærer og hvordan man legger til rette for at læring finner sted. Det komparative perspektivet kan bidra til å gjøre det ”kjente ukjent” – at man stiller spørsmål ved og reflekterer over sider ved egen praksis som man ellers kan ta for gitt. Dette kan bidra til at underliggende antagelser og epistemologiske tradisjoner kommer til uttrykk. Dessuten kan en komparativ studie kunne tilføre begge land nye ideer og verdier i forhold til innhold og arbeidsmåter i barnehagen.