Cristin-prosjekt-ID: 499760
Sist endret: 12. februar 2021, 23:23

Cristin-prosjekt-ID: 499760
Sist endret: 12. februar 2021, 23:23
Prosjekt

Ma-Vi II - Produksjon og integrasjon av matematikkvideoer for lærerutdanningen

prosjektleder

Cornelia Brodahl
ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Avdeling for lærerutdanning ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Matematikk

Emneord

Matematikkdidaktikk • Informasjonsdesign • Videoforelesninger

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
95821512
Sted
Cornelia Brodahl

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. april 2014 Slutt: 3. juni 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ma-Vi II - Produksjon og integrasjon av matematikkvideoer for lærerutdanningen

Vitenskapelig sammendrag

Vi bygget på erfaringene i utvikling av videoene og integrering i nettleksjoner fra tidligere prosjekter. 26 videoer er nye. 34 videoer er videreutvikling av videoer fra våre tidligere prosjekter, men de er blitt tilpasset en annen målgruppe: studenter som ikke har matematikk i sin lærerutdanning fra før. Nettleksjoner i Fronter bestod av tekst, illustrasjoner, videoer, quizer, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver med løsningsforslag. Videoer inngikk som integrerte deler i nettleksjonene, presentert ved hver sitt miniatyrbilde, med lenke til videoen, og med en omtale av videoen innarbeidet i nettleksjons tekst. Videoene er screencasts, skjerm- og stemmeopptak. Opptak og redigering er gjort med Camtasia Studio. Presentasjoner og animasjoner lages hovedsakelig med PowerPoint og GeoGebra. I noen videoer innpasses også skjermopptak av Flash-animasjoner. I de fleste videoene brukes virkemidler som animasjon, dynamisk tekst synkronisert med foreleserens stemme, markering med ulike farger, piler og dynamiske rammer for å peke på eller merke aktuelt område, og bobler og rammer for å utheve tanker og tankestøtte. Alle videoene er designet slik at de kan stå for seg selv og i ulike kontekster. Kvaliteten i videoene ble sikret ved at vi er to faglærere som produserer sammen. Videre er studentene i kurset lærerutdannet. De har ukentlig bidratt med refleksjoner om eget læringsutbytte og relatert til både undervisningsmaterialets elementer og hver nettleksjon som enhet.

Prosjektet MaVi II fremskaffet kunnskap om hvordan videoene kan bygges opp, settes i system og brukes i lærerutdanningene.

Publisering ble støttet med FoU-midler i lærerutdanningene 2014.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Cornelia Brodahl

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

Unni Wathne

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Mathematics Video Podcasts as Integrated Elements of Online Lessons in Further University Education: In-Service Teachers’ Flow Experiences.

Wathne, Unni; Brodahl, Cornelia. 2017, Journal of the International Society for Teacher Education. UIAVitenskapelig artikkel

In-Service Teachers’ Perceptions of the Design and Quality of Mathematics Videos in their On-Line Learning.

Brodahl, Cornelia; Wathne, Unni. 2016, Journal of the International Society for Teacher Education. UIAVitenskapelig artikkel

Math video podcasts as integrated parts of online lessons: Trained teacher students' perceptions of effective use and enjoyment in learning.

Brodahl, Cornelia; Wathne, Unni. 2016, ISfTE 2016. Annual International Seminar for Teacher Education. UIAVitenskapelig foredrag
1 - 3 av 3