Cristin-prosjekt-ID: 501375
Sist endret: 2. februar 2016 13:14

Cristin-prosjekt-ID: 501375
Sist endret: 2. februar 2016 13:14
Prosjekt

Rhetorical Reception: Exploring the role of the real rhetorical audience

prosjektleder

Jens Elmelund Kjeldsen
ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. oktober 2015 Slutt: 31. august 2017

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Rhetorical Reception: Exploring the role of the real rhetorical audience

Vitenskapelig sammendrag

The first audience analysis must have been Aristotle’s description of the various types of human character in the Rhetoric. However, in general rhetorical studies of audiences are rare. With a few exceptions most rhetorical studies are speaker- or text focused.

When rhetoricians actually discuss the audience, they are mostly concerned with the audience as theoretical or textual constructions. They examine the universal audience (C. Perelman), the second persona (E. Black), the audience constituted by the text (M. Charland, M.C. McGee), the ignored or alienated audience (P. Wander), or they theorize about the audience’s cognitive processing of messages (W. Benoit/M.J. Smythe).

Only very rarely, and in very limited way, does rhetorical research study the actual audience reception of rhetoric. However, in our time new media and new forms of communication makes it harder to distinguish between speaker and audience.

The active involvement of users and audiences is more important than ever before. Therefore, the rhetoric group at the department of Information Science and media studies have established a pre-project dealing with rhetoric and reception and the real rhetorical audience.

We believe that rhetorical research should reconsider the understanding, conceptualization and examination of the rhetorical audience. From mostly understanding audience as a theoretical construction that are examined textually and speculatively, we should give more attention to empirical explorations of actual audiences and users.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Jens Elmelund Kjeldsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen

Torgeir Uberg Nærland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NORCE Samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS

Erik Knudsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen

Eirik Vatnøy

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen

Magnus Hoem Iversen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen
1 - 5 av 5

Resultater Resultater

Det virkelige retoriske publikum.

Kjeldsen, Jens Elmelund. 2015, UIBFaglig kapittel

Where Is Visual Argument?

Kjeldsen, Jens Elmelund. 2015, Springer. UIBVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Resepsjon av visuell argumentasjon.

Kjeldsen, Jens Elmelund. 2014, 20 år med WWW – perspektiver og konsekvenser - Medieforskerkonferansen 2014. UIBVitenskapelig foredrag

Det virkelige retoriske publikum.

Kjeldsen, Jens Elmelund. 2014, Nordiska konferensen för retorikforskning. NKRF . UIBVitenskapelig foredrag

The Real Rhetorical Audience (Keynote).

Kjeldsen, Jens Elmelund. 2014, DAYS OF IVO ŠKARIĆ. 2nd International Conference on Rhetoric. UIBVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 5