Forskningsspørsmålet og mål for prosjektet
Det generelle forskningsspørsmålet er hvordan videreutvikle en pedagogisk tilnærming som kan bidra til lærerstudentenes forståelse og utvikling av egen praksis i klasserommet.
Det kortsiktige målet i prosjektet er å videreutvikle en undervisning i lærerutdanningen som kan bidra til å utvikle studentenes arbeid i klasserommet under praksisperiodene.
Det langsiktige målet for prosjektet er å bidra til en lærerutdanning som er robust og bærekraftig for nyutdannete lærere i sitt arbeidet i skolen etter grunnutdanningen.
Teorigrunnlag
Arbeidet med personlige fortellinger ligger i en fenomenologisk vitenskapstradisjon og er inspirert av og bygger på narrativ inquiry og kvalitativ metode artikulert av Chaine et al. (Caine, 2013), Clandinin et al. (Clandinin, 2007) og collaborative autoetnografi beskrevet av Chang (Chang, Ngunjiri, & Hernandez, 2012). Prosjektet er videre forankret i Deweys (Dewey, 1998) sine ideer om forholdet mellom erfaring og utdanning. Sosio-kulturelle teorier og perspektiver blir brukt til å forstå de kulturelle og situerte aspektene av læringsprosessene (Dysthe, 2003; Vygotskij, Cole, John-Steiner, Scribner, & Souberman, 1978; Wenger, 1998). Bruners teori (Bruner, 1990) blir trukket inn for å sette lys på betydningen av mening i læringsprosessen. Vi vil i tillegg bruke begrep fra kritisk teori fra Freire (Freire, 2000) for å diskutere erfaringene i et utdanningspolitisk perspektiv.