Formålet med studien er å få mer kunnskap om ulike deler av samhandlingen mellom nyankomne flerspråklige familier med barn i barnehage- og skolealdre, og forskjellige kommunale instanser som har viktige roller i deres liv.
Prosjektet har to deler:
- En beskrivelse og evaluering av foreldreveiledningsprogrammet De utrolig årene.
- En studie av samarbeidet med barnehagen/skolen om barnas språkutvikling og språklæring.
Om delprosjekt 1:
Denne delen av forskningsprosjektet er et oppdrag for Barne- og familiedirektoratet, og skal munne ut i en sluttrapport. Problemstillingen i delprosjekt 1 er: Hvilket utbytte opplever deltakerne at de har av å delta i prosjektet De utrolige årene? Hvordan oppfattes de rådene de får om kommunikasjon med sine barn? .
Om delprosjekt 2:
Denne studien fokuserer på oppfatninger av samarbeidet mellom foresatte og lærere i skolen/barnehagen om flerspråklige barns språkutvikling. Hovedproblemstillingen er: Hvordan er de foresattes oppfatninger av samarbeidet med barnehagen/skolen om barnas språkutvikling? Hva fremmer og hva hemmer samarbeidet?