Cristin-prosjekt-ID: 514776
Sist endret: 14. mars 2024, 12:51

Cristin-prosjekt-ID: 514776
Sist endret: 14. mars 2024, 12:51
Prosjekt

KROPPSØVING

prosjektleder

Bjørg Oddrun Hallås
ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

Læreplan • Grunnleggende ferdigheter • muntlige ferdigheter • Kroppsøving • Svømming • Læreplananalyse

Kategorier

Prosjektkategori

  • Internt prosjekt

Kontaktinformasjon

Telefon
55585928 og 90207943
Sted
Bjørg Oddrun Hallås

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. februar 2016 Slutt: 1. desember 2030

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

KROPPSØVING

Populærvitenskapelig sammendrag

I prosjektet arbeides det med kroppsøving som skole- og lærerutdanningsfag. Spesifikke tema er svømming, dans, grunnleggende ferdigheter og muntlig kompetanse.

Høsten 2006 fikk Norge ny læreplan, Kunnskapsløftet, og de fem grunnleggende ferdighetene ble innført.

I 2012 ble læreplanen i kroppsøving revidert og satsingen på de fem grunnleggende ferighetene ble revidert. Vi fik Rammeverket for de grunlggende ferdighetene. I 2017 ble de nye kompetansekravene i svømming innført i grunnskolen. Livredning skal nå gjennomføres også utendørs. I prosjektet arbeides det spesifikt med tema som sikkerhet ved, i og på vann.

Høsten 2020 ib\verksettes ny læreplan i grunnopplæringen. Fagfornyelsen har ført til Ny Overordnet del, tre tverrfaglige tema (Bærekraftig utvikling, Folkehelse og livsmestring samt Demokrati og medborgerskap.)

I alle fagene er det innført KJERNEELEMENET som skal være det viktigste elevene skal lære i faget. De fem grunnleggende ferdighetene er videreført og antall kompetansemål er redusert.

Forskningsprosjektet er opptatt av kroppsøving i et danningsperspektiv, i et bevegelsesperspektiv og er opptatt av å utforske natur og bruk av natur- og kulturlandskapet som lærings- og danningsarena.

I prosjektet arbeidesdet med læreplananalyse og et spesielt fokus på den erfarte læreplan gjennom å løfte frem stemmene til elevene. 

Muntlige ferdigheter i kroppsøving innebærer å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det innebærer blant annet å kunne formidle inntrykk og opplevelser fra ulike aktiviteter (K06). I læreplanen står det at elevene også uttrykker seg muntlig i utforminga av regler for lek, ulike typer spill og annen samhandling (Udir, 2016). I den videre omtalen av muntlige ferdigheter i kroppsøving er det i læreplanen presisert at det å kunne lytte til andre, gi respons og være bevisst på mottakeren når en snakker er sentralt i kroppsøvingsfaget. «Evne til munnleg formidling er òg nødvendig når ein skal vere med å organisere aktivitetar» (Udir, 2016).

Et mål i prosjektet er å få forskningsbasert kunnskap om hvordan skriving, lesing og muntlig kompetanse inngår i læringsarbeidet i kroppsøvingsfaget. Det er foretatt en analyse av hvordan muntlige ferdigheter inngår i læreplanen for faget kroppsøving på 5.-7. trinn. Konkrete undervisningsopplegg vil bli studert.

Noen teoretiske forankringer:

Læreplananalyse (Goodlad, 1979)

Uteskole som arbeidsmåte (Jordet, 2007)

Mimetisk didaktikk (Willbergh, 2010)

Muntlige ferdigheter og undervisningsformer (Svenkerud, 2013

Landscapes and Beings in Formative Practices (Sobel 1996, Jordet

2007, Quinn et al. 2015, heggen 2015, Hallås og Karlsen 2015).

Didactic practices in wilderness and cultural landscapes (Sobel 1996, Jordet

2007, Quinn et al. 2015, heggen 2015, Hallås og Karlsen 2015).

Språkets rolle i kroppsøvingsfaget (Molteberg 2007)

Metode

Kvalitative metoder

Case-studier

datainnsamling gjennom: observasjon, intervju og tekstanalyse

prosjektdeltakere

prosjektleder

Bjørg Oddrun Hallås

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Frøydis Hausmann

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Ann-Helen Odberg

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Tom Lund

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Jorunn Spord Borgen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier ved Norges idrettshøgskole
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Arbeid med forskningsbasert kunnskap - et kroppsøvingsfaglig perspektiv.

Hallås, Bjørg Oddrun. 2024, Fagdag for praksislærere for GLU2 og GLU4. HVLFaglig foredrag

Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.

Engelsrud, Gunn; Gyring, Jakob; Sæle, Ove Olsen; Hallås, Bjørg Oddrun; Borgen, Jorunn Spord. 2022, Forskersonen.no. USN, HVLKronikk

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet».

Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Gjølme, Egil Galaaen. 2018, utdanningsforskning.no. UIT, OSLOMET, NTNU, HVLPopulærvitenskapelig artikkel

Å ha kjennskap til læringsfaget kroppsøving.

Hallås, Bjørg Oddrun. 2022, Fagdager for kroppsøvingslærere som er praksislærere for GLU. HVLFaglig foredrag

Kroppsøving i skolen.

Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun; Moen, Kjersti Mordal; Løndal, Knut; Engelsrud, Gunn Helene; Gjølme, Egil Galaaen. 2022, Webinar med påmelding . UIT, USN, OSLOMET, NTNU, HVLVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 53 | Neste | Siste »