PPT i Akershus har som mål å bidra til å heve kompetansen innen systemrettet arbeid i skolen. Dette er forankret i politiske føringer, bla Stortingsmelding 18, aktuell forskning og Opplæringslovens § 5-6. Sentrene har ulik erfaring med bruk av pedagogisk analysemodell. Ambisjonen er å utvikle dette arbeidet slik at skolene og veiledningstjenestene sammen bygger den kompetansen som skal til for å støtte skolene videre. Målet er et tettere samarbeid mellom regionene, en felles kompetanseheving, og en utvikling av egen praksis. Arbeidet tar utgangspunkt i styringsdokumentet «Den Gode Akershusskolen» og i fylkeskommunens strategiske hovedmål for opplæringen.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse (LP) er en strategi for systematisk og varig forbedringsarbeid i skolen. Den overordnede målsettingen i denne strategien er å realisere potensialet for læring hos alle elever. Dette er knyttet til utvikling av både sosiale og faglige ferdigheter samt gjennomføring i videregående skole. Utvikling av et godt og inkluderende læringsmiljø vil fremme disse målsettingene. Slik skal LP ikke bare bidra til læring og gjennomføring, men også til dannelse i et videre perspektiv.