UTSNIDT (Utvikling av Språk og Narrativ Identitet i møte med Drama og Teater) er et eksternt finansierte FOU-prosjekt. UTSNIDT er en tverrinstitusjonell forskergruppe bestående av førsteamanuensis Heidi M. Haraldsen (KHiO), førstelektor Karin Bjerkestrand (HiOA), dosent Anna Sogne - Møller (UiS), førstelektor Shanti Brahmachari (Tekstlab) og førsteamanuensis Siri Ingul (Nord Universitet).
Prosjektet er finansiert gjennom Kompetanse for mangfold, en 5-årig nasjonal satsning på det flerkulturelle området innenfor lærerutdanningsfeltet i Norge, gjennom Kunnskapsdepartementet, forvaltet av Utdanningsdirektoratet.
Tema har vært Narrativ identitet i møte med drama og teaterpedagogisk praksis i lys av psykologisk, sosiologisk og teatervitenskapelig teori og forskning. Forskningsspørsmålene har vært:
- Hvordan kan barn - , unges - og voksnes narrative identitet utforskes og utvikles i møte med
drama/teaterfaget?
- Hvilken drama - og teaterfaglig didaktikk kan ligge til grunn for kunstpedagogisk arbeid med flerkulturelle barn, ungdom og voksne?
FOU-prosjektet har hatt som intensjon å utvikle en fagbok rettet mot studenter, drama/ teaterpedagoger og lærere i barnehage, grunnskole, videregående, voksenopplæring, kulturskoler og det frie feltet. I tillegg til å publisere en vitenskapelig artikkel basert på prosjektet som et case-studie.
Resultatene er en antologi/ fagbok som består av 4 kapitler samt et forord og innledning med illustrerende billedmateriale. Boken består av 4 kapitler, der det første gir en oversikt og relevant teori og forskning på fagfeltet internasjonalt. Deretter følger to praksisbaserte og fagdidaktiske kapitler fundert i kunstpedagogisk praksis. I siste kapittel settes teori og praksis i samspill. Artiklene/ kapitlene er ferdigstilt og fagfellevurdert internt i forskergruppen
og av ekstern fagfelle.
Det er inngått samarbeid med Tell forlag om utgivelse, og boken ble utgitt i 2016. https://www.tell.no/2018/produkt/hoyere-utdanning/dans-og-drama/sceniske-kunstfag/narrativ-identitet/