Den norske offshoreindustrien og i dette tilfelle offshorerederiene opplevde enorm vekst i etterspørsel og inntekter fram til høsten 2014. Som følge av den enorme etterspørselen valgte rederiene å øke kapasiteten, ofte ved å ta opp gjeld på forskjellige måter. I 2016 har netto gjeld nådd over 80 milliarder NOK for de11 største rederiene i Norge. Samtidig som omsetningen til næringen faller kraftig, og et økende antall skip er i opplag, befinner den seg i en krevende situasjon. Noen selskaper, som Dolphin Offshore, har allerede gått konkurs, mens andre går gjennom restruktureringer. Flere aktører maner til at næringen som helhet trenger en restrukturering, der en lavere gjeldsgrad er essensielt for en sunnere næring i fremtiden. Handelshøyskolen Bl skal på oppdrag for GCE Blue Maritime kartlegge hva nye oppkjøp og konsolideringer har å si for næringen på Sunnmøre, samt hvilke reelle næringsalternativer næringen egentlig har i en kortfattet rapport, samt en presentasjon.