Populærvitenskapelig sammendrag
Synsfunksjonen betyr svært mye for oss mennesker, og normal utvikling av synsapparatet har stor betydning for videre generell utvikling. I Norge blir barns syn i hovedsak ivaretatt gjennom helsestasjonen. Men etter at barna begynner på skolen, og belastningen på synsapparatet blir betydelig større, er det ingen formell oppfølging av synet.
I medier og innen den optometriske bransje oppfordres foreldre til å få barn til synsundersøkelse før skolestart. Men det finnes ingen dokumentasjon på synsstatus for norske skolebarn i denne alderen.
Det er derfor ønskelig med en kartlegging, og formålet med studien er å undersøke forekomst av ulike synsanomalier hos barn i alderen 6–7 år. Studien vil kunne gi informasjon på om dagens rutiner for undersøkelse av synsstatus er tilfredsstillende, eller om det er behov for en bredere undersøkelse av syn i denne aldersgruppen. Kunnskap om synsstatus vil tilføre viktig informasjon både til fagmiljøer som arbeider innen syn og til samfunnet ellers.
Vis fullstendig beskrivelse