I pågående aksjonsforskningsprosjektet Klimaforandring og anvendt teater blir det undersøkt hvordan et tverrfaglig undervisningsopplegg i drama, teater og naturvitenskap kan fungere for å få studenter til å få større forståelse og individuell handlingskompetanse om klimaforandring. Prosjektet undersøker hvordan ulike dramapedagogiske undervisningsopplegg må forholde seg til ulike målgrupper for å formidle engasjement og innsikt i klimaspørsmål. Våren 2016 gjennomførte vi et tverrfaglig undervisningsopplegg i emnet DRA1002: Improvisasjon og rollespill der bachelor studenter i drama- og teaterfaget utviklet åtte dramapedagogiske forløp for ulike målgrupper om naturmangfold og klimaforandring. Ved å bruke Howard Gardners (2006) inndeling av menneskets ulike intelligenser som rammeverk, analyserer vi om dette dramapedagogiske opplegget kan bidra til økt forståelse og handlingskompetanse for deltakerne, med hensyn til klimaendringens innflytelse på alt levende liv.