Om prosjektet Konsert og skole – fra formidling til dialog (DiSko)
Kulturtanken har ansvaret for å tilby konserter til barn i norske skoler og skal
- Basere sitt arbeid på forsknings-, forsøks- og utviklingsarbeid. Initiere forsknings- og utviklingsarbeid, og stimulere til og samarbeide med ulike fagmiljøer om slikt arbeid på regionalt og nasjonalt nivå.
Forskningsprosjektet DiSko (2017 – 2020) er et innovasjonsprosjekt som har som mål å utvikle nye praksiser for skolekonserter i Norge.
Gjennom DiSko vil vi finne ut hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan oppstå eierskap hos alle deltakere. Den faglige tilnærmingen tar utgangspunkt i at besøkende skolekonserter må være godt integrert i skolenes daglige planer og aktiviteter, og at læreren skal være en likestilt profesjonell samarbeidspartner i utforming og gjennomføring av prosesser og produksjoner som tilbys gjennom skolekonsertordningen.
Prosjektet foregår på skoler, der musikergrupper med produsent skal samarbeide med klasser og lærere om musikalske produksjoner på en nyskapende og dialogorientert måte. Dette arbeidet skal gi et forskningsbasert grunnlag for hvordan en produserer skolekonserter og annen kunst for elever.
Prosjektets problemstilling: Hvordan kan dialogorienterte konsertpraksiser utformes og utvikles på̊ en slik måte at de lettere kan integreres meningsfullt og profesjonelt i skolers daglige virksomhet, og hvordan kan skoler legge til rette for at en slik integrering kan finne sted i arbeid med læring og dannelse?
Forskerne vil produsere retningsgivende materiale gjennom prosessene, som vil utvikles på bakgrunn av analyse og forskningsrapporter. Parallelt med konsertproduksjonsaktivitetene vil det foregå kontinuerlig implementering og diskusjon i Kulturtankens organisasjonen og mellom prosjektet og representanter for organisasjonen om endringer i den ordinære praksisen. En interaktiv webside vil være en sentral komponent i kommunikasjonen, både med representanter for organisasjonen og med omverdenen. Etter som prosjektets resultater blir synlige, vil websiden også tilby en verktøykasse, der kunstnere og produsenter som ønsker å arbeide dialogisk med produksjoner for elever vil finne prototyper for produksjoner og eksempler på arbeidsmåter og prosesser.
Prosjekteier: Kulturtanken
Research partner: CASE-center, Høgskulen på Vestlandet www.casecenter.no
Prosjektansvarlig i Kulturtanken: Egil Rundberget
Prosjektleder HVL: Førsteamanuensis Kari Holdhus, CASE
Forskningsleder HVL: Professor Magne Espeland, CASE
Forsker i prosjektet: Høgskolelektor Synnøve Kvile
Finansiering: Forskningsrådets FINNUT-program
Tidsramme: 2017-2020
Forskningsdeltakere: 4 skoler, musikere og produsenter 2017-h2018. 4 nye skoler h2018-2019