Cristin-prosjekt-ID: 554581
Sist endret: 28. september 2017 15:11
Cristin-prosjekt-ID: 554581
Sist endret: 28. september 2017 15:11
Prosjekt

Streaming the culture industries: Analyzing the technolgy, usage and economy of streaming media services

prosjektleder

Anders Fagerjord
ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 9.123.000
  • Norges forskningsråd

    • Prosjektkode: 263076

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Medievitenskap og journalistikk

Kategorier

Prosjektkategori

  • Grunnforskning

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. mars 2017 Slutt: 28. februar 2021

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Streaming the culture industries: Analyzing the technolgy, usage and economy of streaming media services

Populærvitenskapelig sammendrag

Hvordan bruker publikum de ulike strømmetjenestene som nå er tilgjengelige?

Spotify og andre strømmetjenester har snudd opp ned på hvordan folk forholder seg til musikk. I stedet for å eie fysiske opptak abonnerer de fleste nå på tilgang til enorme biblioteker, der de kan søke opp musikk og høre når de vil.

Denne modellen blir nå vanlig i stadig flere bransjer: Vi ser allerede masse fjernsyn på Netflix, HBO, YouTube, TV 2 Sumo og NRK nett-TV. Tilsvarende tjenester er lansert for e-bøker, for eksempel Amazons Kindle Unlimited, og lydbøker, slik som Storytel. Norske Vio er et eksempel på et abonnement som lar deg lese flere dusin aviser og tidsskrifter. Vi skal kartlegge hvordan publikum faktisk bruker disse tjenestene, for det fanger ikke tradisjonelle seer- og leserundersøkelser opp.

Mange mistenker at teknologien spiller en stor rolle i hva vi faktisk ser og hører, fordi menysystemer og automatiske anbefalinger gjør noe veldig enkelt å finne, mens andre tilbud blir skjult. Dette håper vi å lære mer om. I tillegg skal vi studere økonomien i de ulike bransjene, og se hvordan verdier skapes og fordeles.


Strømmetjenester utfordrer hvordan vi tenker om TV, film, radio, bøker, aviser og musikk, så vi håper også å kunne bidra til å fornye noen av teoriene i medievitenskapen.

Vitenskapelig sammendrag

Streaming, understood as on-demand access to vast digital catalogues of works, combines technologies and business models in a manner that has the potential to profoundly change cultural practice. Since the introductions of YouTube (2005), Netflix (streaming since 2007) and Spotify (2008), users access cultural products instead of owning them.

Drawing on Actor-Network Theory and Social construction of technology, the STREAM project studies 1) design, technology and repertoire, 2) use, and 3) business of streaming within music, television, film and book publishing.

To capture the impact of streaming on cultural production and practice, STREAM combines two large survey studies with qualitative interviews with both users and media managers across the cultural sectors, and innovative software studies and digital Methods.

Objectives

The primary objective of STREAM is to provide new knowledge on streaming media services and how they impact the culture industries and cultural practices. This entails examinations of various streaming services' technological and economic foundations, as well as reliable data and a comprehensive understanding of how users relate to and use the services.

The secondary objectives of the project are to provide the culture and media industries with a better understanding of the changes made possible by streaming technologies, and the opportunities and challenges they imply. Through this we also aim to develop analytical concepts to update media theory to better grasp current media technology and its usage.

Sub-projects

The project consists of three work packages, thematically organized according to research questions and study objects.

  • Work package 1 (The technology, design and repertoire of streaming media services) addresses RQ1 and will be led by Fagerjord. Maasø, Lüders and post.doc will act as co-researchers. Repertoire and user interfaces of the cases will be studied in Q1 through Q4 2017, and updated in Q1 2019 and Q22020. The software analysis study is carried out in 2018 and 2019, using the user interviews, the first survey, and the business interviews as background materials. Results will be compared with the results from the second survey, and followed up with a series of user interviews and observations in Q1 through Q2, 2020.
     
  • Work package 2 (The modes and practices of streaming media usage) addresses RQ2 and will be led by Lüders. Spilker and post.doc will act as co-researchers. Preparatory work needs to start in Q1 2017 with a literature review for developing research models and hypotheses, and adapting the findings from the qualitative study to relevant constructs and hypotheses. A pilot of the survey will be conducted in Q4 2017. The final survey will be conducted in Q1 2018 (dataset 3), and repeated in Q4 2019 (data set 4).
     
  • Work package 3 (The business models and value networks of streaming media services) addresses RQ3 and will be led by post.doc. Co-researchers will be Fagerjord and Maasø. WP3 is primarily based on interviews with informants in the media industries and data from the surveys. Two sets of interviews in the four media sectors will be conducted in 2018 (Q1-Q3) and 2019(Q2-Q4). Additionally, available statistics will be collected to supplement the above sources. A detailed plan of progress for WP3 will be sketched out in cooperation with the post.doc.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Anders Fagerjord

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo

Terje Colbjørnsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Arnt Maasø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo

Hendrik Storstein Spilker

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Marika Lüders

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo
1 - 5 av 5