Populærvitenskapelig sammendrag
Følgende problemstilling ønskes belyst gjennom prosjektet: Hvordan kan nonverbale lærevansker komme
til uttrykk hos voksne pasienter med samtidig psykisk lidelse, og hvilke konsekvenser gir dette for
behandling og for forståelsen av fenomenene som oppstår? Metoden som vil benyttes er en kasusstudie
med utgangspunkt i data fra observasjoner og samtaler med en aktuell pasient og opplysninger i
pasientjournal. Metoden vil i denne sammenhengen brukes både beskrivende og tolkende. Den
beskrivende delen vil ha fokus på pasientens perspektiv, mens den fortolkende delen har en hensikt om å
illustrere, utfordre og videreutvikle eksisterende teori knyttet til pasienter med nonverbale lærevansker.
Fenomenet nonverbale lærevansker antas å være lite kjent blant klinikere i psykisk helsevern, og dermed
kan det være hensiktsmessig å illustrere hvordan slike vansker kan fremtre i en gjenkjennbar kontekst (i
dette tilfellet en allmenpsykiatrisk poliklinikk), for å fremme forståelse av fenomenet.
Vis fullstendig beskrivelse